Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Harry Frank: Elbilar räddar miljön och minskar oljeberoendet

Annons

Morgondagens elhybridfordon, som går att ladda från elnätet och köra merparten av årskörsträckan på el, skulle kunna både minska oljeberoendet och rädda miljön.

Vad är en elplug-in-hybrid? Hybridtekniken kombinerar en vanlig förbränningsmotor med en elmotor. Lägger vi dessutom till ett större batteri blir det möjligt att "tanka" bilen på natten via ett vanligt eluttag, en uppladdning som räcker för till exempel minst tio mils körning. Behöver man resa längre är det bara att växla över till förbränningsmotorn. Dessutom är elen så effektiv att vi radikalt skulle kunna minska

transportsektorns energianvändning. Uppskattningsvis använder Sveriges drygt fyra miljoner personbilar årligen cirka 60 terawattimmar energi. Med elplug-in-hybridtekniken skulle den summan kunna minskas till 20 terawatttimmar, med mestadels el.

El spar energi. Hittills har dock priset och prestanda på batterierna varit den klart begränsande faktorn för kommersiella elplug-in-hybrider. Utvecklingen på området går dock fort och nästa generations avancerade batterier, som till exempel lithium-jon-batterier, förväntas kunna uppfylla kraven. Dessa batterier har både bättre energilagringsförmåga och en lägre specifik vikt. Ett batteri på tio kilowatttimmar till exempel väger endast runt 50 kilo. Många förutspår att redan före 2010 skall dessa batterier finnas på marknaden.

Elplug-in-hybrider finns nu i konceptform. I våras lanserade General Motors sin koncepthybrid, Chevrolet-Volt, på motormässan i Detroit i närvaro av bland annat närings- och energiministern Maud Olofsson. Varför blev det inte en Volvo Volt som visades? Bilen, som är en elplug-in-hybrid, har en trecylindrig 1,0-litersmotor, som förses med en elmotor på 160 hästkrafter samt ett batteri på minst 16 kilowattimmar. Det innebär en körsträcka på 64 kilometer i ren eldrift. Fulltankad med 50 liter bränsle och fulladdade batterier kommer den att kunna gå 110 mil.

Sveriges slutliga energianvändning uppgår till cirka 400 terawattimmar per år. Av detta står transportsektorn för drygt 25 procent. Vägtrafiken utgör den dominerande delen av transporterna. Personbilstrafiken svarar för ungefär 60 terawattimmar med drygt 4,3 miljoner personbilar som kör 6,3 miljarder mil per år. (I snitt kör en personbil 1500 mil per år vilket svarar mot 40 kilometer per dygn).

Oljekommissionen, som nyligen publicerade sin rapport, har satt som mål för Sverige att minska oljeanvändningen inom vägtransportsektorn med 40-50 procent till 2020. Målet är mycket ambitiöst. Elhybridtekniken skulle möjligtvis kunna vara en del av lösningen.

Om vi till exempel antar att hela personbilsparken skulle kunna konverteras till elplugin-hybrider över natten och vidare förutsätter att dessa kan köras 70 procent av årskörsträckan i ren eldrift och resterande 30 procent med en motor som i stället för dagens 0,8 liter per mil drar 0,5 liter per mil, får vi ett intressant framtidsscenario.

Resultatet blir att drivmedelsförbrukningen för personbilarna minskar från dagens fem miljarder liter till under en miljard liter årligen. Energiförbrukningen via drivmedel minskar totalt sett från 60 terawattimmar till tio terawattimmar, samtidigt som elbehovet ökar med drygt tio terawattimmar.

Privatekonomiskt innebär övergången från bensin och diesel till eldrift dessutom att kostnaden per körd mil minskar rejält. Med dagens bensin- och elpriser torde skillnaden kunna bli närmare åtta kronor per mil!

Den kraftigt minskade åtgången av fossila drivmedel (80 procent) medför att utsläppen av växthusgaser också minskar med 80 procent om vi förutsätter att elbehovet kan täckas av klimatvänlig el (vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, solkraft, biokraft). De tillkommande tio terawattimmarna som behövs utgör endast fem procent av det totala elbehovet.

Det svenska elsystemet är tillräckligt robust. En laddningshybrid som laddas med en effekt om två kilowattimmar drar inte mer ström än en vanlig diskmaskin eller dammsugare, så en anslutning med tio amperes säkring duger bra. Att koppla in bilen i garaget, vid sommarstugan eller vid något laddningsställe i stan är med andra ord inte något problem. Med ett batteri på åtta kilowattimmar laddas bilen på fyra timmar. Byter man säkring till 16 ampere, kan laddningen ske på 2,5 timmar.

Kan Västerås stad vara den som tar till sig denna teknik i större skala?

Harry Frank

Professor i innovationsteknik

Medlem i Kungliga vetenskapsakademien

och dess energiutskott

Affärsutvecklare på ABB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons