Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hasse Eriksson, Rederi Mälarstaden: Läs på, Lars Pettersson!

Annons

I en för många viktig ideologisk fråga tar Lars Pettersson i sitt inlägg till så många direkta felaktigheter om mig och Rederi Mälarstaden att jag måste reagera och be honom läsa på fakta mer ingående.

Ingen arbetsgivare har hittills lyckats tysta mig från att framföra mina åsikter till medierna eller på annat sätt. Jag sade upp min 31-åriga kommunala anställning helt frivilligt.

Skälet till att jag och familjen startade Rederi Mälarstaden, och visade intresse för att driva passagerarbåttrafiken, var kärleken till Mälaren, de alltid så positiva båtresenärerna och våra bästa vänner ,ö-borna. Vi vill gärna ge ännu fler bättre tillgänglighet till vår underbara skärgård i västra Mälaren, även om man inte äger egen båt.

Redan före starten i maj 2007 tecknade vi kollektivavtal med såväl Sveriges Fartygsbefälsförening som Seko Sjöfolk. Det var en viktig fråga för oss. Vi har den bästa tänkbara personalen. Vi betalar samma löner som i Stockholmsområdet - Stockholms Sjötrafik/Waxholmsbolaget med flera, definitivt ingen "lönedumpning".

Grunden för familjeföretaget Rederi Mälarstaden är en långsiktig överlevnadsstrategi att utveckla tillgängligheten till Mälaren. Offensiv marknadsföring, bra utbud, låga taxor, nya resmål, införande av klimatsmart passagerar-båttrafik, tillgänglighet för funktionshindrade i kombination med vår egen arbetsglädje och kompetent personal med kollektivavtal är några framgångsfaktorer vi tror på.

Efter många år av skattefinansiering ska dessutom verksamheten efter tre års omställning drivas helt utan skattebidrag. Investeringen i båtar som M/S Havsörnen, M/S Sunnanvind och svävaren Gert Fylking har vi finansierat själva genom lån och genom att sälja M/S Silvertärnan.

Vi tror aldrig vår båttrafik blir någon lysande affär men glädjen i arbetet kompenserar svag lönsamhet. Glädje, Mälaren och mer solsken är vårt mål och mycket arbete vårt medel.

Att kräva kollektivavtal vid offentliga upphandlingar är inte lagligt vare sig i vårt land eller internationellt. Det blev jag varse i mitt gamla arbete i mitten på 1990-talet då vi fälldes i Länsrätten för att ha ställt just det kravet.

Familjeföretaget Rederi Mälarstaden vill vara vänner med alla och hälsar gärna välkommen ombord! Fler borde uppleva vår fantastiska skärgård!

Hasse Eriksson

Rederi Mälarstaden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons