Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjärtläkare: Cykla är bra för både klimat och hälsa

Annons

På Stora torget i Västerås finns en mycket uppskattad skulptur, Aseaströmmen, utförd av Västeråsskulptören B G Broström. Den föreställer anställda vid dåvarande Asea cyklande till jobbet med unikaboxen på pakethållaren.

Konstverket speglar staden Västerås och påminner om en tid då väldigt många svenskar tog sig till och från jobbet på cykel.

I tider då vi bör ta ett stort personligt ansvar för hur vi handskas med miljön är skulpturen uppfordrande. Vi kan lära oss en hel del av det förgångna. Trampcykeln är ett utomordentligt redskap i kampen för en bättre miljö. Med cykelns hjälp kan mycket bilåkande med åtföljande koldioxidutsläpp undvikas. Dessutom är cykeln ett utmärkt redskap i kampen för bättre folkhälsa.

Livet är kärt för de flesta och åtgärder för att undvika sjukdom och förlänga livet möter större intresse än någonsin. Fysisk rörelse är en grundbult i en hälsosam livsstil. En vetenskapligt väl underbyggd tumregel är att vi under 30-60 minuter varje dag bör röra på oss med en intensitet motsvarande ungefär en rask promenad. Sådant motionerande ger vid jämförelse med slappare motionsvanor 30-35 procent reduktion av dödligheten. Ytterligare upptrappning av fysisk aktivitet ger rätt begränsad ytterligare reduktion.

Om du till exempel med tanke på ålder och hälsotillstånd löper 20 procent risk att dö under den närmaste 10-årsperioden reduceras denna risk med 30 procent (30 procent av 20 procent) det vill säga från 20 till 14 procent om du lägger dig till med vanan att motionera 30-60 minuter varje dag. Den fysiska aktiviteten kan naturligtvis vara av många slag: cykling, promenader, städning, golf, trädgårdsarbete med mera.

Många har svårt att få tiden att räcka till. Diskussionen om hur man skall få det så kallade livspusslet att gå ihop står oss upp i halsen. Det är inte lätt att hinna motionera 30-60 minuter varje dag. Ett alldeles utmärkt medel är att använda cykeln istället för bilen när det är praktiskt möjligt.

Två intressanta jämförande undersökningar speciellt inriktade på cykling har gjorts i Köpenhamn och i Shanghai. Personer som cyklar till arbetet har cirka 30 procent lägre dödlighet än de som inte cyklar till arbetet.

Infrastrukturen för cykling är betydligt billigare än den för motoriserad trafik. Ett väl utbyggt nät av cykelvägar för att inte tala om cykelparkeringar i riklig omfattning är inga ekonomiskt orimliga investeringar.

Mopeder bör inte få härja fritt på cykelbanorna. Många cyklister blir skrämda och stressade av mopeder med hög fart, ofta med mycket unga och ovana förare. Mopedolyckorna är många.

Förutom fördelar för klimat och hälsa erbjuder cyklandet fina naturupplevelser. Jag är själv en entusiastisk cyklist och cykelturer har gett mig många av de finaste upplevelserna i mitt liv. Man kan njuta av naturens skiftningar, uppleva domherrarna på vintern och björkens knoppar på våren.

Motionen rensar hjärnan och förenas med en naturupplevelse som är omöjlig om man åker bil till gymmet.

I ett svenskt klimat- och energiprogram bör ingå en satsning på Sverige som ledande cykelnation när nu Kina verkar vilja avstå från den positionen.

Mycket bilåkande med åtföljande koldioxidutsläpp kunde då sparas.

Göran Nilsson (fp)

hjärtläkare

ordförande i folkhälsoutskottet i landstinget Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons