Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur ska vi köra egentligen?

Sven-Gunnar Wallin tar 4 september upp de trafikregler som gäller när två körfält blir ett och den så kallade dragkedjemodellen skall tillämpas.

Annons

Han ger exempel på när vi bilförare skall köra så och avslutar med att ”Vi får aldrig glömma fantasin i vårt körsätt och att vi tar hänsyn till varandra”.

Med all respekt för alla bra råd om hur vi skall bete oss i trafiken så tycker jag inte det räcker med bara vädjanden om att vi skall ta hänsyn till varandra.

Det är förskräckande många som i dag använder sin fantasi till att bara se till sig själva och inte skyr några medel att hinna en eller annan meter extra i olika situationer, många gånger med knapp vinst.

Jag anser att det behövs mera information och som en del av den väsentligt fler anvisningar/skyltar vid de utsatta platserna.

När det gäller reglerna för våra 90-110 vägar med vajerräcken tycker jag man skall använda den nya skylten E15 Sammanvägning och placera dessa mellan 400 meter till avsmalning och själva avsmalningen. Det skulle ju betyda att de sista 200 meterna skall man använda till att saxa in bilarna. Sedan kan man väl komplettera vid andra avsmalningar efter behov.

Vid våra stora köpcentra råder ju högerregeln oftast. Varför inte sätta upp stora

informationsskyltar ”Här gäller högerregeln” vid alla infarter. Vi har ju sedan trafikomläggningen för över 50 år sedan struntat i högerregeln. Sådana skyltar skulle kunna göras mobila och flyttas runt till andra vägkorsningar där man ”av gammal vana” haft företräde.

Rondellkörning är också uselt hanterad av Vägverket. Med stora kampanjer gick man ut och informerade att man inte skall blinka vid körning in i cirkulationsplatsen men väl när man åker ut.

Det har nu alla lärt sig, man blinkar ju mer sällan också vid andra tillfällen. Bilskolorna utbildar vad jag vet enligt gamla sättet.

Mer stolligheter som man hittar på nätet. Det är storleken på cirkulationsplatsen som avgör vilka regler som gäller. Borlänge Vägverk anser att man kan köra i ytterfilen och svänga vänster, men i Stockholm säger man att man skall välja innerfilen (som tidigare). Hur skall vi köra egentligen? Vi måste väl ha en och samma regel i hela landet?

Det krävs enligt min mening mycket mer information, både via medier och på plats för att kunna ändra beteenden.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons