Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur skapa motivation för skolarbete?

Annons

En föga djärv gissning är att kvaliteten på skolan kommer att bli ett hett debattämne detta spännande valår, 2006. Och vem vill inte ha en kvalitativt sett oantastlig skola, en skola med kompetens och resurser för värnandet av varje elevs unika, genetiska förutsättningar (begåvningsprofil).

Dessvärre har de politiska ut-spel jag hittills tagit del av mer handlat om skolans kvalitet i egenskap av kravmaskin än de omgivande och varierande miljöfaktorer som låter sig speglas i skolans resultatredovisning.

Det är ingen nyhet att bland annat bostadssegregationen härvidlag är ett svårbemästrat hinder i skolpersonalens ambitioner att få varje elev att känna sig som en såväl nutida som framtida behövd länk i en meningsfylld samhällskedja.

Ett annat hinder är känslor av utanförskap, känslor som kan få förödande konsekvenser för hur ett barn uppfattar meningen med skolarbetet. Hur skapa motivation för skolarbete hos barn vars traumatiska livsmiljöer redan förpassat dem till desillusionens av otrygghet och bristande framtidstro preparerade utförslöpa?

En av skolans många uppgifter är att förmedla kunskaper med bärkraft i vår demokratiska

samhällsmodell. Hur gör man det för barn som saknar studie-tradition (kulturellt utanförskap) och som lever med föräldrar som saknar arbete, eller ännu värre, inte är önskvärda (till exempel etnisk diskriminering) på arbetsmarknaden ?

Långt ifrån alla barn är benägna att satsa mental energi på något som inte känns relevant för den egna livssfären. Hur hanterar politiken denna problematik? Vilka krav på samhällets socio-ekonomiska struktur måste ställas för att ökade krav på svagpresterande elever skall andas mer realism än populism?

Skolan är i mångt och mycket en spegel av närsamhällets sociala status, och hur mycket man än putsar på denna spegel så kommer den inte i nämnvärd grad att kunna försköna vare sig den kulturella eller materiella livsmiljö den speglar.

Det är inga större fel på den svenska skolan, men det finns väl kända orsaker till att den här och var vilar på bräcklig grund. Och så länge vi inte kan stabilisera denna grund, kan vi inte heller bygga en skola för vilken alla barn känner respekt.

Med andra ord: Det är i nämnda grund en seriös skolpolitik måste vara förankrad om den inte skall framstå som ett valtaktiskt spel för galleriet.

Bob Jonson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons