Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I stan utan min bil-kampanjen: Ta cykeln till jobbet istället

Passa på att dra ett extra djupt andetag idag, den 22 september, får då kommer luften över Västerås, Hallstahammar, Surahammar med flera orter i Västmanland att hålla högre kvalitet än vanligt.

Annons

Detsamma gäller flera städer runt om i Europa, då i bästa fall miljontals människor ställer sin bil till förmån för mer miljövänliga sätt att färdas.

Vi vet idag att transporter är en dominerande orsak till miljöproblemen både globalt och lokalt. Det är en stor och viktig utmaning att nå såväl det nationella klimatmålet som miljökvalitetsnormerna i städer, framför allt när det gäller kväveoxid och partiklar.

Det är viktigt att vi alla tar till oss de alarmerande rapporterna om den pågående globala uppvärmningen. Samtidigt kan det ha en passiviserande effekt. Därför säger vi: De här problemen kan alla människor vara med och lösa. Vi är på så sätt miljökämpar allihop, även om vi inte sysslar med pH-värden, teknik och gröna skogsbruksplaner.

Nu måste vi skapa en hållbar trafiksituation, och det är det hög tid att inse att vi redan släpar efter våra grannstäder i Europa. Det gäller satsningar på cyklism, såväl när det gäller infrastruktur, uppmuntran och information.

I München är målsättningen att hälften av alla resor ska göras på cykel år 2015. Samma år ska hälften av arbetsresorna ske på cykel i Köpenhamn. I Sverige är målsättningen för 2010 att öka andelen cykelresor till 16 procent inte längre inom räckhåll.

Istället har andelen cykelresor minskat från tolv procent till nio procent.

75 procent av bilresorna är kortare än fyra kilometer. Om en större andel av dessa resor i stället gjordes med cykel skulle luften bli renare, eftersom bilens katalysator inte hinner bli tillräckligt varm för att fungera optimalt. Cykeln som alternativ har alltså en betydande potential för att förbättra luften.

Därför måste vi se till att inte få ännu en rödlistad art i Sverige utan istället satsa fullt ut på jordens mest energisnåla varelse - cyklisten!

Vad är det som krävs för en bilpendlare att i stället välja bilen? Först krävs det att ett antal grundläggande förutsättningar finns. Sammanhängande cykelbanor som underhålls hela året kan nog utan överdrift vara en av dem. Att cykelbanorna är separerade från övrig trafik är en annan.

Varför inte införa ett schablonavdrag för arbetsresor som inte bara gynnar bilister utan lika mycket exempelvis den som cyklar till och från jobbet! Varför finns det skattesubventioner för att cykla i källarlokaler, till exempel spinning på gym, men inga subventioner för att cykla ute, till exempel cykelpendla.

Att fler svenskar börjar cykla i våra storstäder är inte någon gullig vision, snarare ett nödvändigt framtidsscenario.

Stefan Edman

Biolog och miljödebattör

Klas Elm

Ordförande för branschorganisationen Svensk cykling

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons