Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Icke muslimer portas från Tempelberget

Fler perspektiv på konflikten i Jerusalem.

Annons

Det är fel att bara muslimer får be på Tempelberget, menar skribenten.

I sin ledare (VLT 26/7) skriver Kajsa Dovstad att Israeliska myndigheter beslutat att neka alla muslimska män under 50 år tillträde till Gamla stan i Jerusalem, och att alla andra besökare tvingas att gå igenom metallbågar. Rubriken "Sluta porta muslimska män, Israel" lär ha lockat läsare men ger en skev bild av verkligheten.

Det bor och arbetar massor av muslimska män i Jerusalems gamla stad, jag kan inte tänka mig att de förvägrades inträde där de bor och arbetar. Dovstad har rätt i att tillfälliga restriktioner tvingades införas i veckan. Dessa infördes i enlighet med de israeliska myndigheternas säkerhetsbedömning av det spända läget kring Al-Aqsamoskén i Gamla stan, islams tredje heligaste helgedom.

Restriktionerna är dock redan borta. Så nu får alla muslimska män be på Tempelberget i sin Al-Aqsamoské igen.

Det spända läget i Jerusalem beror på de senaste veckornas uppvigling från palestinska partiet Fatah och palestinska terrororganisationer. De har uppmanat den palestinska befolkningen att "försvara" Al-Aqsamoskén, vilket bland annat innebär att offra sina liv i terrorattacker och konfrontera israelisk polis. Uppviglingen startade efter att Israel tvingades stänga av den heliga platsen temporärt för att söka efter vapen då ett terrorattentat skett i området.

Jag är glad att besöksrestriktionerna vid Tempelberget för muslimska män under 50 år är lyfta. Självklart bör alla få be på platsen.

Dock får inte jag be där. För jag är inte muslim. Enligt en överenskommelse mellan Israel och Jordanien får bara muslimer be på Tempelberget. Judar och kristna som där skulle få för sig att åkalla Gud blir omhändertagna av israelisk polis. På Tempelberget råder verkligen inte religionsfrihet för alla.

Enligt en överenskommelse mellan Israel och Jordanien får bara muslimer be på Tempelberget. Judar och kristna som där skulle få för sig att åkalla Gud blir omhändertagna av israelisk polis. På Tempelberget råder verkligen inte religionsfrihet för alla.

Religionsfrihet på Tempelberget har muslimer exklusiv ensamrätt till trots att det också är den heligaste platsen inom judendom och en viktig plats inom kristendomen. Kritik mot brist på religionsfrihet bör riktas till Jordanien vars religiösa stiftelse, waqfen, har det administrativa och religiösa ansvaret för Tempelberget och Al-Aqsamoskén.

Sedan vill jag påpeka att metallbågar står kvar utanför Mughrabiporten, den enda av de öppna elva portarna som ickemuslimska turister och Israels judiska befolkning får använda. Jag har själv gått genom metallbågarna i juni. Min väska som jag bar med mig genomsöktes också på religiösa judiska symboler och heliga judiska och kristna skrifter som är förbjudna på den heliga platsen. Kristna symboler får bäras men ej synligt.

Är det inte dags att Sverige kritiserar Jordanien och dess waqf för deras diskriminerande behandling och brist på respekt för religionsfriheten på Tempelberget?

Tobias Petersson , Chef för tankesmedjan Perspektiv på Israel

Svar direkt:

Det stämmer att restriktionerna inte omfattade hela Gamla stan. Den felaktiga uppfattningen kom från en artikel av TT som har publicerats i flera medier. Den digitala versionen av artikeln är nu inlagd och en rättelse publiceras i pappersupplagan av VLT.

Israel återkallade åldersgränserna förra veckan (28/7), efter att artikeln skrevs. Det visar att Israel är en lyhörd demokrati som i det här avseendet verkar för att skapa lugn i regionen.

Israel inför ibland åldersgränser i området vid oroligheter. Det är inte bra eftersom alla ska få be på platsen, vilket vi är överens om. Därför är det heller inte bra att människor från andra religioner än islam exkluderas.

Ledartexten handlade om de israeliska åldersgränserna med anledning av den senaste tidens oroligheter. I ett större perspektiv finns det skäl att diskutera andra infallsvinklar på konflikten om Jerusalem.

Kajsa Dovstad, vikarierande ledarskribent VLT

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons