Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inför nolltolerans mot våld och mobbning

Annons

Varje dag läser man om våld, skadegörelse och mobbning i skolan mot kamrater och lärare. Folk törs inte gå ut på gator och torg på kvällarna. Råheten i samhället verkar öka. Att vara snäll och juste verkar inte längre ha någon status.

Nej, man ska vara störst, starkast och fräckast, det är coolt. Gärna ha de finaste märkena och läckraste sakerna. Det är status. Och det börjar tidigt. Och det är just i dom tidiga åldrarna vi måste lägga ner det stora arbetet, inte när barnen är 16, 17 år. Då är det för sent. Värderingar och beteenden grundläggs tidigt. Man ser ju tydligt i en barngrupp vilka barn som inte har ett just beteende. Vilka barn som vill bestämma över andra, retas, slåss, beter sig illa. Som visar dålig respekt för andra barn och vuxna.

Här måste vi alla lägga ner all kraft. Framförallt föräldrarna naturligtvis. Det är ju vi föräldrar som har det yttersta ansvaret för våra barn och hur de uppför sig. Det kan vi inte skylla över på samhället. Men även dagispersonal, skolpersonal etcetera har ett stort ansvar att se vad som händer med våra barn när de vistas på dagis/skolan genom att ingripa och återkoppla till föräldrarna. Det paradoxala i sammanhanget är ju att det är här inom dagis och skola som det sparas in på resurser. Vansinnigt. Vad kostar det inte samhället i slutändan?

Vi måste också ge tillbaka lärarna deras auktoritet. Då pratar jag inte om aga och skamvrå. Jag pratar om att läraren ska vara den självklara ledaren i klassrummet, annars blir det kaos. Och det måste vi alla bestämma oss för. För bestämmer vi vuxna oss för det, avspeglar det sig även på barnen. Politikerna har naturligtvis också en mycket viktig roll i detta sammanhang.

Jag håller med Elisabeth Bäck i hennes artikel den 26/11. Inför betyg i gott uppförande mot kamrater och lärare från första klass. Det borde vara det absolut viktigaste betyget. Det kan också vara en god tröst för dem som kanske är svaga i vissa ämnen men kommer hem och visar högsta betyg i gott uppförande. Det är något att vara stolt över. (Och för en arbetsgivare som skall anställa en person vore det bra information att den sökande kan visa upp ett bra betyg i gott uppförande, eftersom de flesta arbeten handlar om förmågan att samarbeta.)

Inför guldstjärnor i böckerna inte bara vid rättstavning utan även vid bra uppförande mot lärare och kamrater. Utse veckans kompis. Låt barnen överträffa varandra i att vara justa. Höj veckopengen där hemma inte bara när barnen städat rummen utan även vid extra bra beteenden. Ge inte bara guldpengen när barnen gör mål på fotbollsplanen utan även när de är snälla. Uppmärksamma de små signalerna på god kamratskap, reagera kraftfullt mot fördomar, nedvärderingar och kränkningar mot andra.

Om alla i samhället premierade ett gott uppförande och ett bra kamratskap skulle det ge oanade ringar på vattnet. Det måste vara mycket viktigare att vara snäll, juste och trevlig än stor, stark och cool. Oerhört mycket görs redan i dag från föräldrar, dagispersonal och skolpersonal, som gör ett fantastiskt jobb. Men politikerna måste agera och reagera åt samma håll. Hur ofta pratas om detta i debatten? Man pratar vägbyggen och miljöförstöringar i det oändliga medan hela den mänskliga gemenskapen och andan ute i samhället har förpestats i någon slags råbarkad atmosfär. Snacka om allvarlig miljöförstöring!

Agneta Tersmeden Hendel

Om alla i samhället premierade ett gott uppförande och ett bra kamratskap skulle det ge oanade ringar på vattnet, skriver Agneta Tersmeden Hendel, socionom, före detta skolkurator och förälder.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons