Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingegerd Palmér: Vår strategi är samverkan

Annons

Som rektor är jag stolt över Mälardalens högskolas förmåga att samverka med det omgivande samhället. Undersökningar visar att Högskolans förmåga att samverka med näringsliv, kommuner och offentlig sektor håller en hög klass, vilket jag helt och hållet håller med om. Samtidigt kan vi självklart bli bättre.

Högskolan eftersträvar en kreativ, generös och positiv samverkan - en samverkan som gynnar hela regionen.

Vår samverkan med regionen handlar mycket om Högskolans studenter. Hur ska vi göra för att de så tidigt som möjligt kommer i kontakt med sina framtida arbetsgivare? Hur ska vi göra för att regionen så tidigt som möjligt får ta del av våra studenters kunskap och framåtanda? Alltså: hur skapar vi ett väl fungerande samspel?

Vårt budskap till dem som letar efter högskoleutbildning är att våra utbildningar leder till jobb. Utbildningarna har i dag en hel del kontakter med arbetslivet, men vi ska fördjupa dessa och ge studenterna erfarenhet av och kontakter med arbetslivet under hela utbildningen. Alla utbildningar ska under 2008 se till att gästföreläsare från arbetslivet bjuds in regelbundet och att studenterna får arbeta med riktiga fall från arbetslivet.

Studenterna ska också uppmuntras att utveckla egna idéer och projekt och den som så önskar ska få stöd att starta eget företag via Idélab. Juseks årliga undersökning från 2006 visade att Mälardalens högskola utbildar flest entreprenörer i landet.

Enligt undersökningen blir en procent av nyutexaminerade jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare egna företagare i Sverige. Men från Mälardalens högskola är hela sex procent egna företagare ett år efter examen. Detta är ytterligare en sak som jag är stolt över.

I vår strävan att våra utbildningar ska leda till jobb kommer vi att se till att alla utbildningar ska ha branschråd med företrädare för branschen där man regelbundet diskuterar utbildningens innehåll och utveckling. Vi ska följa upp våra studenter efter examen för att ta reda på om utbildningen gett rätt förberedelse för det jobb man fått, och vid behov ska det leda till förbättringar av utbildningen. På lite längre sikt ska Högskolan erbjuda karriärplanering för studenterna, där en viktig del kommer vara att tydliggöra sina egna mål för framtiden och att skaffa sig handlingsplaner för att nå dit.

Ett gott stöd och engagemang från företag och offentlig verksamhet är en förutsättning för att Högskolan ska kunna ge sina studenter dessa viktiga erfarenheter av och kontakter med livet efter utbildningen. Många arbetsgivare visar redan detta engagemang, men fler behövs för att alla våra tusentals studenter ska få chans att möta arbetslivet redan under utbildningen. Det finns en belöning för ett sådant engagemang: att lära känna dessa duktiga och ambitiösa ungdomar är väldigt stimulerande. Plus att en massa nyttigt arbete blir utfört.

Jag har tidigare nämnt Högskolans strategi där just begreppet samverkan är det centrala. I arbetet med denna strategi skapar Högskolan vid årsskiftet fyra akademier av dagens nio institutioner. Varje akademi har sin grund i en stark forskningsmiljö med en lokal, regional och internationell förankring.

Genom denna profilering gör vi en rejäl kraftsamling som både främjar vår pedagogiska och akademiska excellens och vårt sätt att samverka och möta omvärldens behov av kunskap. Med ett fortsatt starkt engagemang och goda resurser från våra kontakter i vår nära omvärld stärker vi regionens egen kunskapsbank: Mälardalens högskola.

Ingegerd palmér

rektor vid Mälardalens högskola

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons