Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen skall behöva välja bort sin skola

Annons

Det var roligt att läsa att Sten Tolgfors (m) och Tomas Högström (m) vill ha en bättre skola, som de skriver i VLT den 13 november. Det vill vi också. Därför är vi glada över de förbättringar som konstaterats när det gäller till exempel elevernas kunskaper i engelska och förmåga till samarbete och kritisk analys. Men vi tycker självklart också att det är viktigt att kunskaper i till exempel läsförståelse och matematik förbättras hos Sveriges elever.

Glädjande nog har Sveriges nye skolminister Ibrahim Baylan redan uttryckt sin vilja att satsa på förbättrad läsförståelse och att ge invandrarungdomar möjlighet att läsa matematik på sitt modersmål. Som Sten Tolgfors och Tomas Högström också borde veta har den på regeringens initiativ tillsatta matematikdelegationen lagt många värdefulla förslag om hur svensk matematikundervisning ska kunna utvecklas.

Socialdemokraternas mål är att skapa en trygg kunskapsskola där alla elever har möjlighet att lyckas. För att tidigt upptäcka de elever som behöver extra stöd behövs ökade resurser. Genom det statliga tillskottet på fem miljarder kronor över fem år ska 15 000 fler lärare och andra specialister i landets skolor anställas. Över 12 000 av dem har redan anställts, vilket bådar gott för framtiden.

Tolgfors och Högström skriver om en målstyrd skola där elever ska "fritt kunna välja den skola som passar dem". Här förstår vi inte vart de vill komma. För dagens skola finns redan nationella mål uppsatta. Tydligare regler om kvalitetsredovisningar planeras också att träda i kraft läsåret 2005/06. Mycket av det som Tolgfors och Högström skriver om är rena självklarheter. Till exempel är det naturligtvis upp till skolans medarbetare att avgöra hur de nationella målen ska nås. Självklart är det här den professionella kunskapen om hur undervisningen ska läggas upp finns.

När det i Tolgfors och Högströms debattinlägg talas om förbättringar får vi tyvärr en känsla av att de förbättringar som skulle ske om de fick genomföra sina idéer inte skulle komma alla elever till del. Vi tvivlar inte på deras vilja att hjälpa begåvade och studiemotiverade elever att välja bort skolor som lyckas mindre bra med sin undervisning. Men vad händer med de elever som blir kvar i dessa skolor? Vi vill hellre fortsätta arbeta för att alla skolor blir så bra att ingen ska behöva välja bort sin skola på grund av bristande kvalitet.

Att genom ökade resurser och tydligare individuellt stöd utifrån varje elevs unika förutsättningar göra alla skolor till bra skolor tycker vi är ett bättre recept mot de brister som finns i dag än moderaternas skolpengssystem med segregation och ökad betygspress. Det senare tenderar dessutom att sätta utbildningsföretagens etableringsfrihet och bästa före elevernas bästa.

Louise Malmström

Margareta Israelsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons