Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen tar ansvar för vanvården av mamma

Annons
skakande läsning. Sjukhusrapporten för skribentens mamma visar på brister i äldrevården.

Den här rapporten är om vår mamma, svärmor, farmor och mormor som bor på Attendo Södergården. Rapporten är skriven då mamma kom till sjukhuset.

Jag skriver till er som är ansvariga och ger förutsättningarna för vård- och omsorgspersonalens arbete: staden, kvalitetsombud och Attendo Care.

Hur kan detta hända?

Jag kan inte vård/omsorg fast jag har ett sunt förnuft. Jag förstår vikten av att alla i en verksamhet vet och är överens om vad de ska göra, hur de ska göra det, när och varför.

Att man vet vad ens medarbetare har sagt, gjort eller inte gjort. Annars har ingen en helhetssyn eller kontroll – och ingen kan ta ansvar. Detta händer mamma på grund av att ingen tar ansvar för helheten.

När jag sätter ihop dokumentationen om mamma framgår tydligt att den ena inte vet vad den andra gjort eller inte har gjort. Plan för munhälsa och sjukgymnast är tomma sedan ett år!

Inga avvikelser är kopplade till mammas genomförandeplan. Ingen inom Attendo eller staden har koll.

Jag ger klart underkänt men staden godkänner och förlänger våren 2014 avtalet med Attendo. Vad är det egentligen ni godkänner?

Staden tecknar avtal med Attendo där kvalitetskraven ska svara mot äldrenämndens kvalitetspolicy. När jag söker policyn har den utgått och ersatts av en värdegrundsgaranti (presenterad i en tolvsidig floskelbroschyr) samt nya riktlinjer och krav.

Dessa hänvisar tillbaks till den kvalitetspolicy som inte längre finns. Hur tänker ni?

Under fyra år har vi framfört våra synpunkter till ansvariga på Attendo och staden, muntligt och skriftligt. Stadens kvalitetsombud har ingen notering om detta.

Vi har reklamerat ett flertal fakturor avseende omsorg på grund av bristerna. ”Då ska mamma skickas till kronofogden om vi inte betalar för oss”. Varför denna arrogans och nonchalans, varför blir vi inte lyssnade till? Vem representerar kvalitetsombudet?

Mamma är sjuk i KOL vilket gör att hon lätt blir andfådd och tackar nej till hjälp. Det finns några underbara människor runt mamma för en som ändå försöker och lirkar för att hjälpa henne och det finns de som vänder i dörren när mamma säger nej. Hjälpen är således helt avhängig vilken personal som är på plats. Attendo lutar sig bekvämt mot stadens biståndshandläggares beslut om att ”det är mamma själv som bestämmer” Så det är mammas fel då?

Min mamma är inte unik i sin situation. Vi blir äldre och vi blir allt fler som blir äldre. Frågor avseende privatisering eller inte av äldreomsorgen blir ganska abstrakta och oviktiga när jag ser det jag ser. Det skrämmer mig.

Jag ber er att inte att skylla på varandra. Svara som en enhet, konkret och ärligt med äldre människornas helhet och värdighet i fokus.

Uffe Holm Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons