Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Internationell student: Högskolan håller inte vad den lovar

Jag skriver för att berätta om de orättvisor som Mälardalens högskola i allamänhet, och i synnerhet Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling i synnerhet, regelbundet utsätter sina studenter för.

Annons

Dessa problem har upprepade gånger tagits upp med lärarna och administrationen, dock utan resultat. Studenternas rättigheter fortsätter att bli kränkta och denna vårdslöshet verkar genomsyra Högskolan på nästan alla nivåer. Vad ska studenterna behöva göra?

Lärarna på Mälardalens högskola fortsätter konsekvent att försena betygsrapporter till studenterna. Den olyckliga sanningen är att över 85 procent av resultaten redovisas senare än vad som rekommenderas av svenska myndigheter. Vid flera tillfällen har resultaten redovisats så mycket som tre månader för sent!

Hur ska en student kunna lära sig något utan att få feedback från sina lärare? Lärare har till och med berättat offentligt att de inte känner till alla av Högskolans egna riktlinjer för redovisningen av betyg. Hur är det möjligt för en högskola att flera gånger bryta mot sina egna regler och, ännu viktigare, hur ska en student kunna lära sig något i en

sådan miljö?

Fler frågor inkluderar sådant som gäller uppenbart fuskande under prov och likaså att studenter blir nekade registreringar i extra kurser när deras standardkurser utgått. Detta beror på att de högre och de lägre kurserna ofta är mixade i samma föreläsningar även då Högskolan påstår att de är separata.

Mälardalens högskola ger intrycket av att det är separata föreläsningar fast det bara är en. Vad lär de ut på dessa föreläsningar? De högre eller de lägre nivåerna?

Ytterligare bedrägeri görs på Högskolans hemsida, där högt flygande löften ges i de högre program som erbjuds. Dessa kurser ska förbereda studenterna inför deras professionella yrken. Dessa löften speglar dock inte innehållet i kursen eller beteendet hos lärarna. Högskolans lärare har öppet erkänt att de inte har förmågan att leverera den kvalitet på utbildning som utlovas. Vad händer med de internationella studenter som gör uppoffringar, avbryter sina liv och flyger från jordens alla hörn för att komma till Mälardalens högskola, baserat på beskrivningarna och löftena om programmen på hemsidan?

På Högskolan börjar en stor del av studenterna olika kurser, men avslutar dem inte. Som ett resultat av det kan inte Högskolan samla in de resterande 50 procent av avgiften från studenterna. Den kollektiva åsikten hos studenterna och en stor orsak är den låga kvalitén på utbildningen på Mälardalens högskola och erkännandet av de ej uppfyllda löftena. Dessa systematiska problem är den största anledningen till att Högskolan känner stor skuld, vilket självklart har ytterligare en försvagande inverkan på studenterna.

Det här oprofessionella och oärliga hanterandet speglar det svenska utbildningssystemet och hela landet Sverige på ett dåligt sätt. Är detta det intryck Sverige önskar att ge till internationella studenter som fungerar som ambassadörer för sina länder och kommer hem för att beskriva sina dåliga erfarenheter av Mälardalens högskola? Olyckligtvis ger inte Högskolan en sann erfarenhet eller verklighet av den exceptionella, välvilliga, och intelligenta professionalism som existerar i resten av Sverige.

Att ta upp dessa viktiga frågor som plågar Högskolan är nödvändigt för att få hjälp och stöd från det omgivande samhället som uppenbart behövs i detta skede. Olyckligtvis kan jag inte göra en lista eller korrekt beskriva alla de problem som finns här, eftersom att det finns många fler. Alla de fakta som har nämnts kan styrks av trovärdiga bevis och vittnesmål från andra studenter.

Benjamin White, Västerås

Internationell student vid Mälardalens högskola

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons