Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jackie Jakubowski: Det krävs respekt från båda håll

Kontroversen kring de så kallade Muhammed­bilderna i Jyllands-Posten handlade från början om två viktiga principer som ställts mot varandra: yttrandefrihet å ena sidan, respekt för en religion å den andra.

Annons

Dilemmat är inte ovanligt och knappast begränsat till motsättningen mellan islams uppfattning om vad som skall vara "tillåtet" och västerlandets vaktslående om demokratins grundläggande värden. Det kristna Europas tidigare historia är präglad av blodiga krig i religionens namn.

Också i vår upplysta tid har uttryck för religionskritik och ifrågasättande av religiösa dogmer, satir och förlöjligande av religiösa teman eller provokativa framställningar av religiösa gestalter väckt protester från olika grupper som känt sig kränkta. I ett öppet samhälle skall det självfallet finnas utrymme för såväl religionskritik som protester av dem som känner sig kränkta. Ingen skall därför förmena muslimerna rätten att ge uttryckför den förödmjukelse de upplever på grund av Jyllands-Postens Muhammedkarikatyrer eller Lars Vilks rondellhund.

Men det finns anledning att ställa de muslimska reaktionerna på karikatyrteckningar riktade mot islam - trots allt en tämligen sällsynt företeelse i europeiska tidningar - mot den flodvåg, som pågått i årtionden, av grova antijudiska karikatyrer i de statskontrollerade dagstidningarna i större delen av den muslimska världen.

I Saudiarabien, Egypten, Syrien, Iran ochi de palestinska områdena är det kutym - och inte ett undantag - att framställa judar som djur, djävulens inkarnation och ritual-mördare. För att inte nämna förnekandet av Förintelsen. På samma sätt beskrivs judendomen i mosképredikningar, skolböcker och teveserier.

(Se exempel på antijudiska teckningar och videoklipp från arabiska och muslimska massmedier på www.memritv.org och www.memri.org/antisemitism.html)

Om någon vill bortförklara den grova antisemitiska propagandan i egyptiska, saudi-arabiska eller iranska medier, moskéer och skolböcker som en visserligen missriktad och överdriven men ändå "begriplig" reaktion på Israels politik gentemot palestinierna rekommenderas Bernard Lewis bok "Semites and Anti-semites", som skildrar den antijudiska hatpropagandan som åtminstone sedan början av 1900-talet spridits i den muslimska världen. Eller Judith Vogts "Billedet sompolitisk våpen", där några av de grövstajudekarikatyrerna från arabiska tidningarföre den israeliska ockupationen av Västbanken och Gaza 1967 återges.

Den respekt som muslimer - både i Sverige och i arabvärlden - har rätt att kräva av andra måste vara ömsesidig. Deras protester mot de danska Muhammedteckningarnaeller mot den grovt rasistiska bilden av islam i den holländska filmen "Fitna" skulle vara mer trovärdiga om de samtidigt såg till att antijudiska karikatyrer och framställningar - fullt jämförbara med den allra grövsta antiislampropagandan i Väst - rensades bort i de egna miljöerna. Och om de reagerade lika starkt mot den intolerans som råder i stora delar av den muslimska världen mot judar, kristna och andra minoriteter.

Jackie Jakubowski

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons