Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jackie ­Jakubowski: Teokrati eller demokrati?

Annons

En fråga som ofta ställs i debatten är om islam är förenlig med demokrati. Vid närmare eftertanke är frågeställningen ett exempel på det västerländska misstaget att använda en ovidkommande terminologi, som islamkännaren Bernard Lewis uppmärksammat. Begrepp som demokrati, parlamentarism, liberalism, vänster, höger, är om inte främmande så i alla fall ofta irrelevanta i den islamiska begreppsvärlden. De beskrivs av många muslimska teologer som västerländska påfund.

Det betyder dock inte att de inte används. I en enkätundersökning, som Göran Larsson redovisar för i sin bok "Muslimerna kommer! Tankar om islamofobi" (Makadam 2006), svarar 98 procent av egyptierna och 95 procent av jordanierna att en demokratisk regering vore "mycket bra" eller "relativt bra" i deras länder. Dessa imponerade siffror är betydligt högre än motsvarande attitydundersökningar visar i sådana grundmurade demokratier som Danmark eller Storbritannien. Frågan är bara vad de svarande i dessa två arabiska diktaturer (utan erfarenhet av demokrati) menar. Yttrandefrihet - som skulle skydda en Salman Rushdie? Religionsfrihet - som ger rätten att kritisera islam? Liberal lagstiftning - som garanterar kvinnan jämställdhet?

Den brittiske historikern Timothy Garton Ash påpekar i en artikel i Dagens Nyheter den 23 mars att islam är monolitisk bara i Västs föreställningsvärld - men också enligt radikala islamister som hävdar monopol på sin uppfattning om islam: "Faktum är att det som genom historien karakteriserat den muslimska världen är den stora spännvidden i det muslimer säger och gör i islams namn." Denna pluralism blir en nödvändighet och en självklarhet när islam befinner sig i minoritetsställning. Utövat i ett demokratiskt land som Sverige är islam tvunget att rätta sig efter ett politiskt system som tillförsäkrar alla medborgare religionsfrihet på lika villkor, kvinnorna jämställdhet med männen, Hirsi Ali och andra islamkritiska författare rätten att skriva vad de vill och enskilda muslimer möjligheten att konvertera till en annan religion.

Det är i de länder där muslimerna utgör en majoritet (eller finns i maktställning, till exempel i Sudan, Saudiarabien eller Iran) och där den islamiska lagen i större eller mindre utsträckning gäller, som man kan konstatera huruvida islam som utövas där är förenligt med demokrati. Och svaret är: Naturligtvis inte.

Samma svar gäller inte bara islam utan varje religion med kravet att vara ett politiskt och lagstiftande system, som gör anspråk på att veta och utföra Guds vilja. Den ultraortodoxa judendomens teokratiska ambitioner är ett annat exempel.

Demokrati mår bäst av att låta den religiösa övertygelsen förbli medborgarens privata domän.

Jackie Jakubowski

Redaktör för Judisk krönika

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons