Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jakubowski: Offer för en ny sorts totalitarism

Hösten 2001 reste den amerikanske journalisten Daniel Pearl till Pakistan för att skriva om stämningarna i landet efter USA:s ingripande i Afghanistan. Ett par månader senare försvann alla spår efter honom.

Annons

I slutet av januari 2002 mottog hans kolleger på Wall Street Journal ett e-postmeddelande från en okänd islamistisk organisation, som meddelade att den hade kidnappat Daniel Pearl. Han anklagades för att vara agent för CIA och israeliska Mossad. På de fotografier som medföljde meddelandet kan man se honom med händerna fastkedjade och någon som håller en pistol riktad mot hans huvud.

Enligt den franske människorättsaktivisten Bernard-Henri Lévy, författaren till Qui a tué Daniel Pearl? (Vem dödade Daniel Pearl?), mördades Pearl därför att han visste för mycket om samarbetet mellan den pakistanska underrättelsetjänsten, inhemska islamistiska terrorister och bin Laden.

Dessutom, hävdar Lévy, hade det faktum vem Daniel Pearl var en avgörande betydelse för dramats förlopp och utgång. Han skriver: "Pearls mördare lever i en miljö där varje amerikan uppfattas som ondskans företrädare och varje utländsk journalist förutsätts vara CIA- eller Mossadagent. Och framför allt: det är en värld där det anses vara ett brott att vara jude."

På den videoinspelning som sprids på Internet och blivit en bästsäljare i pakistanska moskéer och basarer, kan man höra Daniel Pearls sista ord som kidnapparna tvingade honom att uttala - innan de skar av halsen av honom: "My father is Jewish, my mother is Jewish, I am Jewish."

Lévy ser en symbolik i den närmast rituella avrättningen av en judisk, amerikansk, liberal journalist: "Pearl mördades därför att han stod för en övertygelse som var den yttersta motsatsen till hans bödlars övertygelse om den oundvikliga konfrontationen, på liv och död, mellan civilisationerna - den muslimska världen mot Västerlandet. Hans mördare står inte ut med sådana som Daniel Pearl, som representerar en öppenhet inför andra kulturer - alltså motpolen till fundamentalism."

Lévy kände inte Daniel Pearl men beskriver honom som en "postum vän", en som han på många sätt identifierar sig med: en världsmedborgare och universalist; en progressiv judisk liberal som trodde på möjligheten av en fredlig samexistens mellan västerländska demokratier och modern islam. Deras gemensamma fiende är den radikala, fascistiska hatideologi som representeras av sådana som talibanerna och al-Qaidas självmordsbombare.

Vi befinner oss i en konflikt med en ny sorts totalitarism, inte olik nazismen och kommunismen tidigare. Också dagens militanta islamism är besatt av idén om den enda sanna "tron" och av kampen mot "otrogna". Den är beredd att döda andra muslimer, judar och kristna, demokrater, socialister och liberaler - alla dem som inte delar dess tro och världsbild.

I vår tids livsavgörande strid står frihetens och demokratins värderingar mot en militant avart av islam. Dess hantlangare är Hamas och Hizbollah, al-Qaidas terrorister, självmordsjihadister i Irak och Irans president Ahmadinejad på väg att skaffa sig kärnvapen. "Juden" - det kan vara Daniel Pearl, men egentligen vem som helst som förespråkar tolerans, öppenhet och liberalism - personifierar allt det de avskyr mest.

"Jag är jude", sa Daniel Pearl. "Sida vid sida med honom, hand i hand med honom, är vi alla judar", skriver Bernard Kouchner, grundare av Läkare utan gränser och nyutnämnd fransk utrikesminister, i en bok tillägnad Daniel Pearl.

Och Kouchner fortsätter: "När en jude blir angripen kommer snart kvinnor, demokrater, alla med liberala uppfattningar om politik och religion att bli nästa offer."

Jackie Jakubowski

Redaktör för Judisk krönika

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons