Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jan-E Israelsson: Dags att inrätta en helt ny rikstrafikpolis

Frågan om fler poliser har diskuterats den senaste tiden. Tillförordnade rikspolischefen Bengt Svenson vill ha fler synliga poliser på gator och torg. Men han har glömt en sak - polisens övervakning av trafiken på våra vägar.

Annons

Under 2007 ökade antalet dödsolyckor i trafiken. Trots ökad kameraövervakning på ett flertal vägar inträffade fler olyckor.

Kanske har kamerorna haft en viss effekt och att antalet olyckor skulle ha varit fler utan dem. Men det räcker inte. Det måste till andra trafikövervakningsmetoder. Vi måste helt enkelt få fler poliser ute på våra vägar!

Det stora problemet i dag är att man aldrig kommer åt de så kallade ögontjänarna, det vill säga de som håller hastigheten när det syns en polis eller en övervakningskamera men som sedan trampar gasen i botten för att ta igen de sekunder de förlorat när de kört lagligt. Hur många ögontjänare har man inte sett ute på våra vägar? En polismålad bil ute på vägarna dämpar visserligen farten, men de farliga fortkörarna och de som bryter mot trafikreglerna kommer man inte åt. Vad gör en bilist när han passerat en trafikövervakningskamera?

Det är dags att se till att vi får en helt ny rikstrafikpolis! Vad innebär det? Jo, ett ökat antal trafikpoliser i hela landet som enbart ska ägna sig åt trafikövervakning på vägarna.

De ska placeras i civila fordon, möjligtvis med en liten dekal på sidan där det står "Rikstrafikpolisen". I varje fordon ska förutom en legitimerad polis finnas en särskilt utbildad chaufför med mycket goda kunskaper i utryckningskörning. Han eller hon ska dessutom ha någon form av polisiär utbildning, lämpad för just denna uppgift.

Genom denna metod finns möjlighet att övervaka trafiken på ett helt nytt sätt. "Ögontjänarna" får inte en chans att komma undan. Det blir också lättare att upptäcka de bilister som till exempel gör vårdslösa omkörningar eller på annat sätt uppträder på ett olämpligt sätt i trafiken.

Nu säger förstås någon byråkrat att det här inte går för sig. Att "enligt våra bestämmelser kan detta vara ett avkall på säkerheten. Så har vi aldrig gjort tidigare. Tänk om man stoppar en bil med narkotika - vad gör man då?". Men även det problemet går att lösa.

Nu är det dags för ansvariga på Rikspolisstyrelsen att tänka om. Vi kan inte övervaka trafiken i dag på samma sätt och med samma metoder som vi gjort de senaste 30 åren. Vi måste tänka nytt! Testa metoden med en "rikstrafikpolis" och utvärdera sedan resultatet. Vill man ha bort fortkörare och farliga bilister från våra vägar så kommer den här metoden att fungera.

Jan-E. Israelsson

tidigare redaktör för

tidningen Svensk Polis

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons