Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jan-E Israelsson: Stoppar krisen ombyggnad av trafikfällan?

Vid årsskiftet 2006-07 diskuterades den trafikfarliga och "konstgjorda rondellen" på Hälla (mellan Willys och Apoteket) livligt i tidningen.

Annons

Rondellen, (som egentligen inte är en riktig rondell), har ställt till med många problem och olycksincidenter bland bilisterna. Ett tidigare löfte om att "rondellen" skulle tas bort är inte längre ett löfte. Den trafikfarliga rondellmarkeringen ser ut att bli kvar. Det senaste svaret från de ansvariga är att den ekonomiska krisen satt käppar i hjulet för ombyggnaden.

Är det verkligen så illa?

Den konstgjorda rondellen består av en rund stenbeläggning. Många bilister uppfattar detta som en rondell och kör efter detta. Andra tror att det är en vanlig fyrvägskorsning och kör efter högerregeln. På så sätt uppstår ofta missförstånd bilisterna emellan, olycksincidenterna är många.

Aberdeen Property Investors, som är ansvarig för markområdet har flera gånger sedan januari 2007 lovat att korsningen ska byggas om. Men sedan har det kommit en massa bortförklaringar till varför ombyggnaden inte gjorts. Hela tiden har man skjutit på ärendet. Det första löftet om att rondellen skulle tas bort kom i februari 2007. Då svarade Rickard Eriksson på företaget att man anlitat en trafikkonsult som arbetar med frågan.

Men den trafikkonsulten försvann. Kanske irrade han bort sig i rondellen, vad vet jag. Men något förslag lyckades han i alla fall inte ta fram. Vad kom konsulten egentligen fram till för lösning på problemet? Den frågan är fortfarande obesvarad.

I november 2007 uppgav fastighetsförvaltare Erik Skalin på Aberdeen Property Investors att senast den 15 april 2008 ska det finnas en fyrvägskorsning. Det är två år sedan. Var är fyrvägskorsningen?

Varje gång jag gjort en förfrågan om projektet har företaget hela tiden kommit med olika bortförklaringar och kryptiska svar på varför företaget inte byggt om och gjort något åt korsningen och rondellen.

I oktober 2008 sade Johan Gustafsson på Aberdeen Property Investors att "under arbetet med planläggningen av borttagandet av rondellen fann vi att inte bara rondellen var dålig trafikmässigt sett. Hela parkeringsplatsen var dåligt planerad och svår för bilister att ta sig fram på. Vi har därför städslat trafikexperter och arkitekter som påbörjat studium på ny tänkbar utformning av hela den hårdgjorda ytan på Hälla Syd. Förslag på lösning kommer att vara helt klart om ca två månader."

När det inte kommit något svar efter tre månader kontaktade jag ännu en gång Johan Gustafsson som, efter diverse påminnelser, kom med följande svar:

"I den övergripande planeringen för Hälla Syd ingår fler komponenter än parkeringsfrågan. Eftersom det mesta av frågor och lösningar hänger samman och förutsättningarna ändras över tiden, (konjunkturläget exempelvis) kan inte några svar ges som just nu kan anses meningsfyllda."

Jag börjar tvivla på alla löften. Snart har det gått tre år sedan problemet uppmärksammades första gången. Ett flertal skrivelser till företaget och ett antal insändare i bland annat VLT har inte resulterat i ett enda vettigt initiativ från företagets sida. Och trafiksäkerhet vet man inte vad det är eller så blundar man och så hoppas man att det inte ska inträffa någon allvarligare olycka.

Innerst inne tror jag att det är så att företaget helt enkelt inte vill bygga om korsningen. Det blir billigast för dem.

Varför har den här frågan blivit så stor och komplicerad för företaget? Enklast hade varit att bara plocka bort gatstenen som bildar den konstgjorda rondellen och sedan lagt asfalt över det hela. Ett par timmars arbete och trafikfällan hade varit ett minne blott.

Hur många konsulter och experter ska man anlita innan det händer något?

Vad händer om en allvarligare olycka inträffar? Ändrar företaget sin inställning till ombyggnad då? Trafiksäkerhetsansvaret vilar stort på Aberdeen Property Investors.

Det man emellertid kan konstatera är att Aberdeen Property Investors är bra på att komma med olika bortförklaringar och svepskäl till varför ombyggnaden inte blivit av, medan man är usel på att genomföra ett utlovat ombyggnadsprojekt.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons