Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jan Norgren: Våga göra om byggplaner på Hammarby

Annons

För få parkeringar om det byggs på Hammarby?Illustration: Ettelva/Archus

Ska vi då se vad förslaget innebär. Idag har området ca 700 bostäder inom detaljplanens yta, vilket är hyresrätter och till detta vill ni bygga 500-550 nya bostäder i spannet, ett 16-våningarshus, fyra 10-våningarshus samt ett antal femvåningshus. Dagens hus ligger på sex eller sju våningar.

På kvarteret Höskrindan 1 och Lugnet 1 ser det ut så här nu och sen.

Idag: 328 lägenheter och 381 parkeringar

Efter: 567 lägenheter och 300 parkeringar På kvarteret Lugnet 2 ser det ut så här nu och sen

Idag: 344 lägenheter och 462 parkeringar

Efter: 630 lägenheter och 397 parkeringar.

Tittar man till kraven i dag på parkeringsplatser så får Höskrindan och Lugnet 1 minus 111 p-platser och Lugnet 2 får minus 99 totalt minus 210 p-platser.

Men eftersom ni är politiker jag talar om så har ni ju naturligtvis gjort ert bästa med att trolla bort minuset. Genom en bilpool har ni fått ner siffrorna till minus 132 p-platser.

Genom att lägga till MM-åtgärder (?) så är man nere på minus 12. Att sedan lägga till samutnyttjande har man helt plötsligt 50 p-platser plus.

Men då kommer frågan, hur och ska ni politiker verkligen tvinga folk med ett slags maktmedel att ändra sina resvanor? Kan alla ändra dessa?

Ska ni politiker tvinga folk att ändra arbetstider för att en och samma plats ska delas av fler bilar? Ska ni politiker bestämma att ingen hyresgäst ska kunna ta emot gäster för det stora underskottet på p-platser.

Detta var ”bara” parkeringsproblematiken, så nu till kollektivtrafiken. Enligt denna plan så går linje 32 förbi och det gör den men kolla först upp hur ofta den går så ser ni att den inte har någon relevans, tar vi linje 1 så är det redan nu tungt belastad på de högintensiva tiderna med överfulla bussar.

Lägg till kanske 1200-1500 fler innevånare på Hammarby så behöver man inte var hjärnforskare för att inse omöjligheten. Visst man kan ju öka turtätheten, ska normalt sett gå var sjätte minut vilket är svårt att uppfylla på grund av det stora antalet passagerare, till, ja vad ska vi säga; varannan minut.

Lägg till kanske 1200-1500 fler innevånare på Hammarby så behöver man inte var hjärnforskare för att inse omöjligheten.

Att förlänga bussar är ju skrattretande för ni vet uppenbart inte hur mycket svängar runt gathörn bussar får ta. Hur ska ni lösa det kraftigt ökande trafikflödet på Sigfrid Edströms gata där ett ytterst fåtal kör i de 40 km/h i kombination med ett extremt ökat antal människor som springer över till bussen (nej man använder inte tunneln)?

Hur går det då med skola och förskola/fritids? Har ni överhuvudtaget frågat rektorer, lärare om möjligheten till att Nybyggeskolan ska orka med det större antalet elever?

Tror inte det. Varför inte bygga era 10-16 våningshus vid Stadsträdgården, Barkarö, Enhagen/Ekbacken eller varför inte Tidö-Lindö som skulle ge en otroligt mycket högre livsmiljö än Hammarby.

Varför inte bygga era 10-16 våningshus vid Stadsträdgården, Barkarö, Enhagen/Ekbacken eller varför inte Tidö-Lindö som skulle ge en otroligt mycket högre livsmiljö än Hammarby.

Samtliga dess ställen har väl fungerande kollektivtrafik redan eller ska hyresgäster bara få sin boendemiljö raserad men inte egnahemsägare? För övrigt så har ni på bästa politiker-manér ändrat namnet från ”förtätning” till ”balanserad samhällsbyggnad”. Men det är väl ett bra sätt att folket inte ska förstå vad ni tänker göra.

Det är valår, tänk på det. Ert jobb som politiker är att jobba för medborgarna, inte att fastighetsägare ska tjäna pengar och historien har dömt politiker förr, vill NI bli ihågkomna för en byggskandal eller som rakryggade som vågar stå på sig?

Jan Norgren

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons