Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägsfrämjandet: SJ har blivit ett spelbolag

Annons

Att köpa biljett hos SJ är ett lotteri. Systemet verkar mer spelbolag än affärsverksamhet. Det kan knappast gagna kundrelationer eller vinst att inte kunna få ett förutsägbart pris. De missgynnar de kunder som inte kan reglerna i detalj och som inte kan sitta vid datorn vid exakt tidpunkt nattetid.

En andra klass tågbiljett Göteborg -Stockholm kan kosta allt mellan en krona och 1 163 kronor. Plus ett antal tillägg om man vill ha sådant som förut ingick, det vill säga en smyghöjning av priset. Exempelvis ingår sittplats bara för resa med X 2000.

Tidigare än tre månader före resan och vid köp av biljett till nästa tåg betalas fullt pris. Däremellan får man rabatt efter en beräkningsmodell för antalet resande, som är svår att förstå, men där man i princip får billigare biljett ju tidigare man köper.

SJ släpper också vid midnatt tre månader före dagens datum ett antal biljetter för 95 kronor. Man får köpa högst nio stycken. De biljetterna kan köpas av spekulanter som sedan säljer dem dyrt på internet.

Några dagar före avresan släpper SJ biljetter till auktion, där första utropspris är en krona. För att komma åt dessa biljetter måste man ha tillgång till Internet och ett e-postkonto. Det går teoretiskt att använda en offentlig dator, men eftersom det är krångligt torde den som inte har egen dator inte använda denna möjlighet.

SJ är ett statligt företag. Ett sådant har sitt berättigande i att ge medborgarna bra villkor, inte i att ge högsta vinst. Statens enda krav på SJ nu är att ge hög vinst, inte att ge god service eller låga priser.

Det är i linje med att EU kräver vinstmaximering av offentliga bolag, men inte av privata. SJ-chefen säger att SJ inte skall bli något Ryan Air. Man skall alltså inte bygga sin vinst på låga priser.

Det är märkligt att politikerna inte förstår resenärernas missnöje och i aktieägardirektivet inte ställer krav på service och låga priser i stället för hög vinst. Med SJ:s nuvarande politik har företaget inget berättigande till det monopol på vinstgivande banor man nu har.

Skall det vara så här bör EU:s politik för konkurrens på banorna snarast genomföras för att få fram ett företag som är mer lyhört för sina kunder. SJ hävdar visserligen envist att man visst har konkurrens från privatbilar, bussar och flyg. Det gäller i vissa fall, men för många resande finns det inget alternativ till tåget.

Så länge det inte finns äkta konkurrens vore det rimligt att SJ återgick till att ha låga fasta priser utan spelverksamhet och med priset bara differentierat efter avstånd, med lägre kilometerpris för längre avstånd, och med olika taxor bara för hög- respektive lågtrafiktid. Om- och avbokningsreglerna måste förenklas, så att man inte förlorar stora belopp om man till exempel blir sjuk några dagar före avresan.

Jacob Bagge

Föreningen Svenska järnvägsfrämjandet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons