Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägstrafikens nio delar bör snarast samlas under en ledning

Infrastrukturministern tar upp problemen med tågtrafiken. Det är mycket prat och lite konkreta förslag.

Annons

Politiker både i borgerliga och socialistiska leden har mycket svaga kunskaper om marknadsekonomi och konkurrens. Om de hade haft ordentliga kunskaper hade mycket av de så kallade konkurrensutsättningarna aldrig genomförts. Om vänstern hade haft dessa kunskaper hade man säkert kunnat stoppa mycket av det som nu genomförts.

Vad gäller då för konkurrens på järnvägarna? Jo, persontågen konkurrerar med bussar, personbilar och flyg om att transportera passagerare. Godstågen konkurrerar med lastbilar och i viss mån med båtar om att transportera gods, det vill säga konkurrensen finns. Genom att man styckat upp SJ i många enheter och inbjudit flera aktörer har man skapat problem. Konkurrenskraften har bara minskat för de mycket miljövänliga tågtransporterna. För en tid sedan skulle jag besöka Skåne. Jag fann då att tågbiljetten fredag och söndag kostade dubbelt så mycket som bensinen vid bilresa. Bilen gav också andra mindre fördelar. Resultatet blev att jag körde bil.

Infrastrukturministern skyller tågförseningarna på vädret. För en dryg vecka sedan skulle jag åka på möte i Stockholm. Det var varken särskilt kallt eller snöstorm. Ändå var tåget 40 minuter försenat. Det måste bero på något annat.

För en tid sedan kunde vi läsa i tidningarna att bolaget Jernhusen debiterade så höga kostnader för avisning att operatörerna avstod från att avisa. Det fick till följd att tågen inte fungerade. Detta kallas suboptimering.

Ett annat exempel på suboptimering upplevde vi när ett godståg spårade ur och blockerade norra stambanan. Godstågen hade kunnat åka på den parallella Botnia-banan. Det var bara det att operatören Green Cargo sparat pengar och inte anpassat loken till det nya signalsystemet. Stora problem skapades för SSAB, Volvo och annan Norrlandsindustri. I ett sammanhållet företag hade detta inte varit ett problem.

Det är dags att ta till sig att järnvägstrafiken är ett sammanhängande system och kan optimeras bäst under en enda kompetent ledning. De nio olika delarna bör snarast samlas under en ledning, så finns det hopp att den miljövänliga järnvägstrafiken kan ta åt sig en allt större del av transportarbetet.

Sedan skulle det säkert gå bättre om man utsåg kompetenta personer i toppledningen. Styrelseordförande för SJ är juristen Ulf Adelsohn och vd Jan Forsberg lär vara ekonom. En så teknikintensiv verksamhet som järnvägarna borde ledas av kvalificerade tekniker som lättare förstår järnvägarnas problem och möjligheter.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons