Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jonas Sjöstedt (V): Fusk och exploatering hotar svenska åkeribranschen

Annons

Det är dags att ta krafttag mot fusk och exploatering på den svenska arbetsmarknaden. Alternativet är en nedåtgående spiral där seriösa arbetsgivare riskerar att konkurreras ut av dem som fuskar och där löner och arbetsvillkor pressas nedåt för alla löntagare.

Just nu besöker Arbetsmiljöverket hundratals åkerier i Skåne, Småland och på västkusten. De senaste två åren har 2 000 arbetsolyckor inträffat som skadat chaufförer så illa att de måste sjukskriva sig. Två chaufförer har omkommit på jobbet. Företrädare från Arbetsmiljö-verket vittnar om att när de kommer ut bland åkare och chaufförer är det inte riskerna i den egna miljön som oroar mest. Det man talar om är konkurrensen av chaufförer från de forna öststaterna, som tar uppdrag på andra villkor än de svenska åkerierna.

I stället för kollektivavtal ser vi chaufförer som sover i sina hytter veckor i streck och tjänar en bråkdel av det som svenska kollektivavtal kräver.

Samtidigt slås seriösa åkerier ut och den svenska staten går miste om mångmiljonbelopp i skatteintäkter varje år när mindre seriösa åkerier flyr ifrån att uppfylla sina skyldigheter. Så här ska vi inte ha det i Sverige.

Jag hade nyligen en riksdagsdebatt med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), i vilken jag frågade henne om vad hon avsåg att göra för att få bukt med situationen. Svaret lät vänta på sig och i väntan på det framför vi fyra förslag som skulle förändra situationen avsevärt för åkeribranschen:

* Verka för ett socialt protokoll i EU:s fördrag, där vi slår fast att svenska kollektivavtal gäller alla som arbetar i Sverige och se till att utländska bemannings-företag har en representant i Sverige som kan svara för företaget och skriva kollektivavtal.

* Skärp reglerna för inrikestrafik och reglerna i yrkestrafiklagen om gott anseende, så att man bara får trafik-tillstånd om man är en seriös företagare.

* Skärp kontrollen och efterlevnaden längs våra vägar. Det spelar liten roll att polisen gör relativt många kontroller om man inte kontrollerar rätt saker och om åklagaren systematiskt lägger ned de anmälningar som kommer in utan att utreda dem i botten.

* Inför en kilometerskatt som gör att man får konkurrensneutralitet och lika kostnader för utländska och inhemska åkerier.

Om regeringen bara vill finns det lösningar för att se till att vi får ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden. Det kommer de seriösa arbetsgivarna att vinna på, och det kommer de svenska transportarbetarna att vinna på.

Det kommer också att innebära att vi slipper skämmas för hur utländsk arbetskraft behandlas, vilket vi faktiskt får göra i dag.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons