Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karin Norén: Först till kvarn får sist mala

Färdtjänstens logistik är undermålig

Annons

Kritik av hur förbeställning fungerar i färdtjänsten

Hur sköter Färdtjänsten och Sjuktransport i Västerås sin logistik? Normalt när man jobbar med logistik, som. Gant-schema, så är det av stor vikt att veta så mycket som möjligt i så god tid som möjligt. Naturligtvis för att kunna lägga bästa tänkbara scheman, också körscheman borde falla under samma princip….

Ju mer man vet i god tid, desto bättre borde det fungera med schemaläggningen Så har jag trott att även färdtjänst och sjuktransport i Västerås sköter sin logistik.

Av just den anledningen har jag alltid ringt och beställt så fort som möjligt när jag vet att min far ska iväg på något ärende, (längre framförhållning än två veckor har dock inte Färdtjänst, så tidigare än så är det omöjligt att beställa).

Detta i tron att jag tillför logistiken någonting och att min far också då får möjlighet att få en så bra körningstid som möjligt. Men nej, så funkar inte Färdtjänst/Sjuktransport i Västerås.

Ringer jag med framförhållning så får jag sämsta tänkbara tid. Ofta uppemot 1,5 timmar före den tid min far ska vara på sjukhus eller annat ställe. Ringer jag däremot dagen före så poppar det upp en betydligt bättre tid, och det är för att man först hämtar dem som ringt med framförhållning först, därefter åker runt och hämtar dem som ringt betydligt senare. Jag har tröttnat. Idag var sista gången jag åkte med färdtjänst som var förbeställd med framförhållning.

Hela eftermiddagen har gått åt för att min far skulle få komma till tandläkaren. Både dit och hem fick vi sämsta tänkbara tider, igen.

Det här innebär att jag, eller personal på min fars boende, får avsätta tid, arbetstid, för att andra som ringer betydligt senare ska få åka direktväg. Dessutom får min far, som har fruktansvärda smärtor av varje liten ojämnhet i körbanan, åka runt i hela stan för att släppa av andra innan han slutligen får komma till sin destination. Nästa gång ringer vi och beställer dagen före eller samma dag!

Att det fungerar så uselt erkänner även personal som tar emot beställningarna, men de förmedlar bara tider som något system delger dem.

Är det verkligen så här det man har tänkt att det ska fungera, eller har man inte tänkt alls? Vill gärna få ett svar av någon som ansvarar för driften av systemet. Hur skulle det bli om alla ringer dagen innan eller samma dag som de ska iväg?

Karin Norén

dotter.

Svar direkt:Tack för dina synpunkter, det är tråkigt att höra att det inte fungerat som önskat. 

För att samordna våra resor använder vi ett bokningssystem som hanterar våra resor. Vi hanterar 600 000 – 700 000 resor per år. Systemet är optimerat för att skapa slingläggning och samåkning på bästa sätt för att ta hänsyn till resenärernas behov, miljöpåverkan och samhällets kostnader.

Tack vare att våra resenärer är så bra på att beställa sina resor i god tid fungerar samåkningen mycket bra i det stora hela. Även i realtid kan det förekomma att planeringen optimeras på grund av de nytillkomna beställningar.

Självklart arbetar vi ständig för att förbättra oss och följer våra leverantörer för att säkerställa samt höja kvaliteten på de resor våra färdtjänstresenärer beställer.

Mohammad Sabet

verksamhetschef trafikförsörjning

Läs också: Färdtjänstens beställningstelefon fungerar igen

Insändare: Ris till färdtjänsten

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons