Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klinikchef: Vi försöker bli bättre på att informera

Annons

Även för oss som arbetar inom vården kan vårdköer upplevas som ett evigt problem. Lena Hörngren beskrev väl hur många landsting har svårt att klara den politiskt beslutade lagen om vårdgaranti.

På ortopedkliniken arbetar vi sedan många år för att med fortsatt hög kvalitet förbättra tillgängligheten och vi är över-tygade om att vi med rätt förutsättningar kan erbjuda vård till alla västmanlänningar inom rimlig tid.

Till förutsättningarna hör en väl fungerande vårdkedja till exempel när det gäller den stora gruppen med artros i höft och knäled. Primärvården har en viktig uppgift i att utreda och tidigt behandla dessa patienter så att ortoped och operationsklinik kan fokusera på att effektivisera processen kring operationen.

Under 2012 inleds ett länsövergripande förbättringsarbete inom just denna vård-kedja. En lärdom från landsting som klarar vårdgarantin är att man ska särskilja akut och planerad verksamhet. En annan är att man dessvärre måste acceptera att det kostar att operera fler patienter.

Kötiden till nybesök och operation varierar beroende på orsaken till kontakt och operationens typ och svårighetsgrad. Vårdgarantin fungerar tyvärr inte helt jämlikt då den inte kan utnyttjas av våra mest sjuka och sköra patienter. För standardiserade operationer hos för övrigt friska patienter som dessutom bör ha normal BMI finns möjlighet att med hänvisning till vårdgarantin få en operation utförd vid annat sjukhus, det vill säga om kötiden överstiger tre månader.

Vi försöker bli bättre på att informera om detta och hur man går tillväga. Så till Lena Hörngren vill jag hälsa att vi gör vad vi kan för att ta hand om henne, men att hon är välkommen att höra av sig om vi ska kontakta annan vårdgivare.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons