Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommentarer skrämmer bort intresserade flygbolag

Annons
Flygplatsanställda kritiserar nya styret i Västerås.

Flygplatspersonalens synpunkter på VLT:s artikel den 5 oktober om Västerås nya politiska majoritet och deras syn på flygplatsen.

Såvitt vi känner till så är all infrastruktur subventionerad med skattemedel, tåg, bilvägar, hamnar, flygplatser, kommunal busstrafik mm. Samtliga kommuner i Västerås storlek har en flygplats. Samtliga går med underskott och finansieras med kommuninnevånares skattemedel.

Karlstad flygplats går med runt 25 miljoner kronor i förlust varje år men de har dessutom upphandlat en linje till Frankfurt. Kanske en idé för Västerås, möjliga destinationer är förslagsvis Frankfurt, Amsterdam eller Zürich, ABB:s huvudkontor! Avtal med ABB kan ligga inom räckhåll.

VL i Västerås subventioneras med 150 miljoner kronor varje år, vårt nya resecentrum beräknas kosta oss skattebetalare 1 miljard.

Karlstad vill utveckla, inte avveckla. Alla kommuner vet, utom Västerås, att vill man vara attraktiv för industrier, affärsverksamhet och turister så ska det finnas nära tillgång till samtliga transportmedel, även flyg.

VL i Västerås subventioneras med 150 miljoner kronor varje år, vårt nya resecentrum beräknas kosta oss skattebetalare 1 miljard. Statens järnvägar subventioneras med statliga skattemedel. Västerås hamn är subventionerad.

Jesper Brandberg (L) anser att Västerås inte ska subventionera semesterresor? Antar att vi då inte heller kan åka med VL eller SJ eller köra på våra vägar när vi ska på semester.

Anna Thunell (MP) anser att charterflyget ska avvecklas på ett ordnat sätt? Kan påpeka att vi inte har charterflyg just nu, vi har reguljär internationell linjetrafik. Det man möjligtvis kan kalla charter är när lokala företag hyr in ett större passagerarflygplan för att transportera sin personal till möten eller konferenser.

Dessutom har vi skolflyg, ambulansflyg och organtransporter som räddar liv, regelbunden militärtrans-port som betjänar svenska fredsbevarande styrkor i konfliktområden. Företag i området använder flygplatsen för sina egna affärsflyg och den används vid brandbekämpning i länet.

Nu har kommunstyrelsen med sina oövertänkta beslut och kommentarer skrämt bort samtliga presumtiva intresserade flygbolag och helt förhindrat någon som helst positiv utveckling av flyget. Vilket bolag vill börja flyga här då flygplatsen skall läggas ned om fyra år. För om underskottet inte får bli större än 15 miljoner så kommer den att avvecklas.

Dessutom vill ni inte ge flygplatsens vd och bolagsstyrelse fria händer och varje politiskt parti vill ha vetorätt, tydligen gäller inte majoritetsbeslut längre. Många undrar vad ni politiker har för kunskap i flyg-trafik och affärsuppgörelser inom flyget.

Som vi förstår så är det minst 250 personer anställda inom de bolag som har flygplatsen som adress. Mycket skatteintäkter som försvinner där om flygplatsen läggs ned och ska området rivas upp och saneras för bostads- byggande kommer det att kosta några miljarder ytterligare.

Flygplatsen har funnits sedan 1920-talet och många giftiga ämnen har hamnat i marken. 1983 lades den militära verksamheten ned. Kvar blev bara en bastropp som tog hand om banhållningen och snöröjning. 1985 gick flygplatsen med 1 miljon i underskott. Då skötte militären banorna och SAS flög regelbundet till Köpenhamn flera gånger per dag. Då militären senare drog sig tillbaka och SAS avslutade sin verksamhet så steg genast underskottet.

Det kommer definitivt inte förbättras med nya kommunpolitikernas besked och som det ser ut kommer allt flyg att upphöra om 4 år, skolflyg, ambulansflyg, militärflyg, organtransporter, affärsflyg och allt passagerarflyg neråt Europa.

Grattis Västerås! Västerås blir enda kommun i sin storlek som är utan flygplats. Lockar knappast företag eller turister hit till kommunen. Vår nya vd och flygplatschef har lyckats vända siffrorna till det bättre på två år. Varför inte se framåt i stället och utveckla flygplatsen i stället för att avveckla den.

Maria Forsgren

Marie-Louise Lundberg

Förtroendevalda Unionen

Flygplatspersonalen

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons