Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunikationerna i Mälardalen har inte hängt med

Annons

Fler bor och arbetar på olika platser i Mälardalen. De så kallade arbetsmarknadsregionerna har blivit avsevärt färre och större de senaste åren. 2,5 miljoner Mälardalsbor bildar en region med tyngd, konkurrenskraft och synlighet i världen.

För folkpartiet är det självklart att bejaka det positiva i denna utveckling, där allt fler rör sig över större områden i sin vardag. Transporterna är a och o för en ekonomiskt, ekologiskt och mänskligt hållbar regionförstoring, men kommunikationerna i Mälardalen har inte hängt med. Spår och även vägar är fyllda till bristningsgränsen. Person- och godstrafik drabbas när varje liten störning får vittomfattande konsekvenser.

Mälarförbindelserna är nyckeln för hela Mälardalens utveckling. Om de inte förbättras riskerar Mälardalen att klyvas. Risken är också regionförstoring på männens villkor. Kvinnors arbetsmarknad har inte förstorats på samma sätt och deras möjligheter begränsas vid en utflyttning från storstaden.

Den hållbara lösningen är en kraftfull satsning på kollektivt resande som gör regionförstoringen tillgänglig för fler. Vi som liberaler arbetar helst med morötter, en attraktiv kollektivtrafik ska bli förstahandsvalet också för nya resandegrupper. Entimmesregionen är vår vision.

Forskning och erfarenhet visar att människor är beredda att pendla ungefär en timme i vardera riktningen varje dag. Det är en kritisk gräns att sträva mot för så många sträckor som möjligt, ett långsiktigt arbete med gradvis kortare restid.

Regionaltrafiken måste reformeras och krånglet minska. Skapa en ny, gemensam huvudman för den regionomfattande trafiken och byt ut SJ mot någon som tar Mälartrafiken på allvar. Inför en gemensam taxestruktur och arbeta för mer enhetliga priser.

Mälartunneln ska äntligen fördubbla tågkapaciteten i centrala Stockholm men för full effekt krävs tillräckliga anslutningar utanför tunneln. Totalt kan kostnaden landa på 20 miljarder. Eftersom den nuvarande regeringen bara motvilligt satsar på Mälarregionen riskerar tunneln att tränga ut andra angelägna projekt, även om staden och landstinget betalar en stor del.

Enligt OECD är bristande infrastruktursatsningar en akilleshäl för regionen. Det är absurt att vi inte anser oss ha råd med avgörande trafikinvesteringar och själva får betala för riksintressen som i andra delar av landet är ett självklart statligt ansvar. Mälarregionen måste få en rättvis andel av statliga trafiksatsningar, och få behålla en större andel av våra egna skattepengar.

Men statsbidrag och skatt räcker inte, alternativ finansiering måste undersökas utan ideologiska skygglappar. Samverkan med privata aktörer är beprövat framgångsrikt i andra europeiska länder och gör det möjligt att bygga vägar och spår tidigare, utan de förseningar och fördyringar som rutinmässigt inträffar vid traditionell anslagsfinansiering. Huvudtanken är att sprida ut kostnaden för en investering över flera år.

Det börjar kännas slitet att behöva tala om vår region som en tillväxtmotor för hela Sverige, men tillsammans kan vi i Mälardalen sätta större kraft bakom orden.

Jan-Erik Brohede (fp)

förbundsordförande Örebro län,

oppositionslandstingsråd

Liselott Hagberg (fp)

förbundsordförande Södermanland,

riksdagsledamot

Lennart Nilsson (fp)

förbundsordförande Västmanland

Erik Ullenhag (fp)

förbundsordförande Uppsala län,

riksdagsledamot

Maria Wallhager (fp)

förbundsordförande Stockholms län,

oppositionslandstingsråd trafik

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons