Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kristdemokraterna står för sin skolpolitik

Annons

Vår artikel om vänsterflummig skolpolitik den 17 juni har väckt känslor hos både socialdemokraterna och vänsterpartiet. Lars-Evert Larssons historieskrivning i VLT den 23 juni är inte komplett! Det är riktigt att en enig utbildningsnämnd 1999 tog beslut om att elever skulle få komma in på sitt förstahandsval i gymnasieskolan. Detta var nämndens ledamöter då överens om eftersom nio av tio elever var behöriga. Riksdagen hade också fattat beslut om att elever med behörighet i svenska, engelska och matte skulle beredas plats på önskat nationellt program.

Däremot förtiger Lars-Evert Larsson att socialdemokraterna utan något beslut i utbildningsnämnden sedan gav fritt fram för alla, oavsett om de från årskurs nio hade något godkänt betyg eller inte, att få börja på önskat gymnasieprogram.

Det var då utförslöpan började.

Eleverna i Västerås började visa upp allt sämre resultat och många klarade inte av gymnasiet vilket har varit förödande för många ungdomars framtid där man i dag ser att ungdomar har svårt att hävda sig på arbetsmarknaden. Det är här som vi kristdemokrater har all rätt att kritisera socialdemokrater och vänsterpartister som på detta sätt lurat elever till gymnasieskolan med förevändningen att man där skulle hjälpa dem genom det så kallade. Privsystemet där elever i efterhand skulle läsa upp sina betyg.

Men var och en kan ju räkna ut att har man stora kunskapsluckor med sig från grundskolan i en rad ämnen är det närmast ogörligt att utöver den ordinarie gymnasieutbildningen orka ta igen det man missat i grundskolan!

Privsystemet genomgick dock en sanering för några år sedan på grund av sämre ekonomi i kommunen och kanske i någon mån på grund av kalla fötter hos socialdemokrater och vänsterpartister när de såg vad de ställt till med. I dag får elever gå in på önskat nationellt program i gymnasieskolan bara om man saknar godkänt i något enstaka ämne. Tyvärr har dock det så kallade treämnessystemet bidragit till att många nior i dag ser till att ha godkänt i svenska, engelska och matte medan betyg i övriga ämnen fått minskad betydelse. Hur detta påverkat den allmänna kunskapsnivån på gymnasiet har vi inte sett några uppgifter om men det är logiskt om nivån har sjunkit.

Vänsterpartiets Vasiliki Tsouplakis svar den 23 juni bara bekräftar det vi tog upp i vårt debattinlägg. Socialistisk skolpolitik lägger allt ansvar på skolan. På flera ställen i hennes artikel framhålls det att elever och föräldrar inte ska känna kraven på sig och det är lärarens ansvar att försöka skapa intresse för kunskap. Detta låter inte särskilt upplyftande!

Vi har i vår artikel lyft fram hur elever kan få hjälp med sina hemuppgifter då förutsättningarna inte är de bästa. Vi vet att lärare är duktiga på att anpassa hemuppgifterna efter elevens mognad och förutsättningar. Vi vet att läxor är ett led i att träna ansvar och att öva sig i färdigheter som till exempel att lära sig läsa. Att uppmuntra och skapa positiva förväntningar på barn och ungdomar är viktiga verktyg som flitigt kan användas av såväl lärare som föräldrar, även de som är analfabeter. Forskning visar att även dessa föräldrars uppmuntran och positiva tro på sitt barn kan göra underverk!

Elisabet Fridén

Arne Nordberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons