Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krsitina Grönwalls Bengtsson: Kilometerskatten slår ojämnt

Bilfrakt går från dörr till dörr

Annons

Hur mycket gods kan gå på järnväg?

Kommentar till Clas Lundberg. Häromdagen när jag åkte till Hallstahammar körde jag om fem långtradare som låg på rad och jag tackade min lyckliga stjärna för att jag körde på en fyrfilig väg.

Självklart ska vi inte ha tung linjetrafik som trafikerar våra vägar om godset kan gå på järnvägen istället. Men att införa nya generella skatter som kilometerskatten slår ojämnt och drabbar de mindre lokala fraktarna hårt därför var det ingen bra idé.

Det måste finnas andra sätt som att beskatta bilar över ett visst ton eller att det faktiskt blir billigare att frakta godset på tåg. Alla jagar kostnader och man väljer gärna det billigaste alternativet även om man vet att miljön skulle tjäna på att välja något annat.

Fördelen med bilfrakt är att godset kan gå från dörr till dörr, vilket är svårt med järnvägen eftersom järnvägsspåren ligger där de ligger. Godset behöver lastas om till bil för att nå slutmålet vilket också är en anledning till att en generell skatt skulle ha slagit orättvis mot de lokala fraktarna.

För några år sedan så var jag på studiebesök i Västerås hamn. Naturligtvis vill man där att godset ska gå på vattnet istället för på vägarna. Att ta allt gods som nu går på vägarna på järnvägen istället var enligt Carola Alzén, VD för Västerås hamn, omöjligt i dagsläget då det inte finns tillräckligt mycket spår för både gods- och persontrafik.

Då vore det kanske idé att som komplement till tåg och bil transportera mer gods på fartyg/pråmar. Uppenbarligen så finns det enligt en artikel i VLT gott om resurser för att utnyttja Västerås hamn mer effektivt. Med tanke på vad Västerås hamn kostar skattebetalarna och de investeringsbehov som finns vore det väl inte helt fel om båtfrakten kunde öka och ge hamnen lite mer intäkter.

Båt- och tågfrakt är miljömässiga alternativ till bilfrakt som skulle behöva egna starka lobbyn. Problemet med lobbygrupper är att man inte ser till helheten utan bara till den egna sakfrågan.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons