Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunskap före betygshets

Annons

I dagens Sverige får inte alla plats. Det är ett krav att uppbära en universitetsutbildning om vi vill arbeta. Det spelar ingen roll var du söker arbetet. Har du inte erfarenhet så ska du ha utbildning. Det är mina erfarenheter av arbetssökande.

Jag studerar just nu på Upp-sala universitet till lärare. Jag sökte mig till den utbildningen för att jag brinner för att få förmedla kunskap till ungdomar. Jag kan inte praktisera som lärare utan utbildningen och adekvat ämnesutbildning. Det säger sig självt.

Men vad är det för skolsystem vi har i Sverige? Ungdomar slås ut av betygshets varje år.

Det viktiga är inte att vi kan använda våra kunskaper i nästa steg i vår resa genom skolväsendet eller vidare ut i arbetslivet. Det viktigaste är att vi kan ha dessa kunskaper i huvudet fram till provet eller tentan. När vi sedan fått vårt betyg är det ingen som längre bryr sig om vad vi egentligen lärt oss.

Har jag fel?

I gymnasiet slogs jag själv ut tidigt, det handlade inte om att lära sig nya saker, att anamma kunskap som ska användas senare i livet. Det handlade om att kunna memorera texter ur en bok och svara rätt på de frågor som kom på proven.

Jag kunde inte tekniken och fick dåliga resultat. Andra klarade av den här tekniken, men direkt efter provet försvinner kunskaperna och nästa bok matas in.

Skillnaden mellan mig och dessa personer är väldigt liten. Vi går ut gymnasiet med likvärdi-ga kunskaper, men med helt olika betyg.

Skolsystemet måste göras om, vi måste kunna forma undervisningen så att kunskapen räknas, vi måste ge våra barn och ung-domar chansen att faktiskt lära sig i skolan.

Det är ett mål som inte uppfylls i skolan i dag.

Jag har nyligen börjat studera i Uppsala och kan krasst konstatera att här gäller samma spel-regler som på gymnasiet. Det handlar inte om att få in kunskap som lever inom mig, kunskap jag kan ta med mig i yrkeslivet om ett par år. Här handlar det om att pressa in så mycket kunskap som möjligt på så kort tid som möjligt. Det handlar om att överleva tentamen.

Lyckligtvis har jag anammat tekniken och lyckas nu spotta ur mig rätt svar vid tentorna. För-lorarna blir utan tvekan nästa generation elever som får ha mig och de som läser lärarprogrammet nu som lärare i framtiden.

Hur ska vi kunna ändra ett utbildningssystem vi växt upp i?

Vi har ju lärt oss att betygen är det viktiga. Det är genom betyg och examen du får arbete. Inte nödvändigtvis genom kunskaper.

Att avskaffa betygen handlar inte om att minska kraven på kunskap, tvärtom tror jag att vi måste avskaffa betygen. Antingen klarar man kursen eller så gör man det inte.

Godkänt och underkänt, mer än så behöver vi inte bedöma. Då finns en större möjlighet att inrikta sig på det som är viktigt i kursen. Vi kan på så sätt lägga mer tid på att bearbeta det som är viktigt i ämnet, det vi behöver veta för vår fortsatta utbildning och vidare i vårt kommande yrkesliv.

När vi kommer till universitetsstudier betalar vi för att få en utbildning som kommer att föra ut oss i yrkeslivet.

Vi betalar flera hundratusen kronor för utbildningen.

När vi sedan kommer ut i yrkeslivet betalar vi också genom skattsedeln utbildningen för grundskole- och gymnasie-elever. Jag kräver därför att utbildningssystemet görs om så att vi får kloka pålästa människor som går ut från våra skolor.

Vi behöver inte mer betyg eller betyg i lägre åldrar. Vad vi be-höver är en kunskapsskola som sätter kunskapen före betygs-hetsen.

Fredrik Pettersson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons