Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landsråd: Höjd minimiskatt skulle minska konsumtion och gränshandel

Sveriges Bryggerier önskar sänkt alkoholskatt. Syftet påstås vara att värna om kontrollen av försäljningen. Tidigare har det handlat om att värna svenska jobb men nu ställer man sig bakom en restriktiv alkoholpolitik och de säger sig vara beredda att acceptera en minskad försäljning av sina produkter, om det kan förbättra kontrollen av försäljningen av alkohol.

Annons

Det är givetvis positivt att bryggerierna bytt hållning och nu lovordar en restriktiv politik även om det kan uppfattas som en omvändning under galgen. Alla som såg deras helsides-annonser i de största svenska dagstidningarna samma dag som EU:s expertkonferens i alkoholfrågor gick av stapeln i Stockholm september 2009 kanske minns att det var ett annat fokus än restriktiv alkoholpolitik.

Det finns dock två pusselbitar som man antingen missförstått eller medvetet förvränger:

1. Det mest effektiva alkoholpolitiska instrumentet är, enligt den samlade forskningen, priset med andra ord alkoholskatten. Alkohol är en priskänslig vara. Även högkonsumenterna reagerar på prisförändringar. Om bryggerierna ställer sig bakom en restriktiv alkoholpolitik så är det viktigt att man förstår att en restriktiv politik som skall vara effektiv, handlar om fler faktorer än alkoholmonopolet till exempel höga alkoholskatter.

2. De två bästa åtgärderna för att få till stånd en förbättring i Sverige och hela Europa skulle alltså vara en höjning av minimiskatterna på alkohol inom EU. Det vore mycket uppmuntrande om svenska bryggerier förmådde sina europeiska kollegor att inte stoppa alla sådana försök. Europa har den högsta alkoholkonsumtionen i världen och de högsta alkoholrelaterade sjukvårdskostnaderna av alla kontinenter. En höjd minimiskatt skulle minska konsumtionen i alla länder och frigöra resurser inom sjukvården till angelägna behov. Det skulle också minska gränshandeln och därigenom också ge oss ökad kontroll helt enligt bryggeriernas önskemål.

En kortsiktig lösning är att sänka de abnorma införselkvoterna. I dag är införselkvoten för bensin i dunk tio liter medan alkoholinförseln mer begränsas av maxlastregler på biltypen. Enligt bryggerierna är dock införselkvoter något som EU bestämmer – inte vi. Synd, vi trodde Sverige var en del av EU och att svenska politiker hade en ambition att påverka och utveckla gemenskapen.

MARIA BERGSTRÖM

OWE RANEBÄCK

NILS-ERIK SÖDERQVIST

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons