Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstinget Västmanland tjänar på att Heby byter län

Annons

Landstingsrådet Glenn Andersson (s) påstår att Landstinget Västmanlands kostnader för Heby kommuns länsbyte skulle uppgå till 235 miljoner kronor, vilket han kräver att staten ska stå för. I vanlig ordning är han vårdslös med sanningen. En av de viktigaste slutsatserna i Kammarkollegiets utredning ("Heby kommun till Uppsala läns landsting? Förutsättningar och konsekvenser") är att ett länsbyte har ytterst liten inverkan på landstingens ekonomi.

Landstingsrådet borde jubla i stället. Enligt landstingets egna uppgifter till utredaren tjänar Landstinget Västmanland på att Heby kommun byter län. Redan efter två år motsvarar det en sänkning av landstingsskatten i Västmanland med två öre.

De årliga kostnader som kan hänföras till Heby uppgår till 230 miljoner kronor. Intäkterna uppgår till 212 miljoner. Heby kommun är alltså en förlustaffär för landstinget på cirka 18 miljoner per år. Även om man inkluderar kostnaderna för utbildning, kultur, förtroendevalda och övrigt gemensamt som inte försvinner med Heby kommun tjänar Landstinget Västmanland cirka 8 miljoner per år på länsbytet.

Enligt Landstinget Västmanlands uppgifter till Kammarkollegiets utredare tar det cirka ett år att ställa om produktionsapparaten, vilket skulle medföra en kostnad på drygt 100 miljoner. Denna siffra har man fått fram genom att ta skillnaden mellan de intäkter Heby kommun genererar och de kostnader som omedelbart försvinner vid ett landstingsbyte, det vill säga en tillfällig kostnad medan man anpassar verksamheten.

Kammarkollegiets utredare menar att det ofrånkomligen uppstår övergångskostnader vid en indelningsförändring men att "det finns skäl att ifrågasätta storleken på den av Landstinget Västmanland beräknade övergångskostnaden". Landstinget räknar till exempel med att kostnaderna för sjukhusvård, psykiatrisk vård samt all så kallad övrig hälso- och sjukvård förblir oförändrade under en övergångstid oavsett om Hebyborna väljer vård i Uppsala eller ej.

Utredaren finner det också "anmärkningsvärt" att nettokostnaden för sjukhusvården bedöms bli densamma. Kostnaden för de Hebybor som får vård på Centrallasarettet i Västerås kommer ju att ersättas av Uppsala läns landsting. Detsamma gäller all annan vård som Hebyborna kommer att konsumera inom Landstinget Västmanland efter länsbytet.

Glenn Andersson medgav redan 2001 för TV4 Mälardalen att Landstinget Västmanland i ett längre perspektiv tjänar på att Heby kommun byter län. I Radio Västmanland den 13 maj i år uttalade han sig också tämligen obekymrat om regeringens avsikt att bevilja länsbytet. Det har ingen större betydelse för Landstinget Västmanland, menade han.

- För landstingets del är det ingen större dramatik kring det här. Vi har ju gjort vår omstrukturering av sjukvården och det var ju tur att vi gjorde den när vi gjorde då. På så sätt klarar vi sådana här förändringar, förklarade Glenn Andersson för reportern.

Bara två veckor senare kräver han 235 miljoner i ersättning om Heby tillåts byta län. Det är naturligtvis inte många som tror på landstingsrådets mångmiljonkrav. Inte inom regeringskansliet, inte inom Kammarkollegiet, inte ens inom det egna landstinget. De enda som möjligen tar honom på allvar är de människor i Heby kommun som är oroliga inför ett länsbyte. Och det är illa nog.

Så varför går Glenn Andersson återigen ut i medierna och far med osanning? För att kunna ha Heby kommun kvar som syndabock några år till om det går dåligt för landstinget? Kanske, men antagligen är det helt enkelt så att har man väl börjat ljuga i en fråga är det väldigt, väldigt svårt att sluta.

Cari Hildebrand

Charlotte Wall

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons