Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länens tågsatsningar är nödvändiga!

SJ kommer att sakna resurser för att driva regionaltrafik

Annons

De flesta synpunkter som TiM pendlarnas representanter framför i sin debattartikel den 20 maj delar jag till fullo, men deras slutsats att vi inte skall satsa på egen regionaltrafik i Mälardalen håller jag inte med.

Mälarbanan är SJs mest lönsamma sträcka, men också en av de sämst skötta. Jag beundrar pendlarna för deras otroliga tålamod.

Andra regioner i Sverige driver framgångsrikt egen kollektivtrafik även på spåren. Vi har till exempel Östgötatrafiken, SL, Västrafik och Skånetrafiken. Där fungerar trafiken bra och till betydligt lägre biljettkostnader för pendlarna.

Vidare kan man inte ha ett system där biljetterna bara är knutna till varje tågoperatör. Arbetspendling sliter på alla resenärer.

Därför är det viktigt att operatören gör det så enkelt och smidigt som möjligt för sina kunder. Därför måste en biljett för arbetspendling gälla hela sträckan så som SL kortet gör i Stockholmsregionen

Efter årtionden av vanskötsel och felaktig trafikpolitik måste vi under de närmaste åren satsa närmare 140 miljarder kronor för att få en fungerande järnväg i hela landet och som någotsånär lever upp till EU:s direktiv och framtida krav.

Om 15 år kommer, inom EU, 30 procent av godstrafiken att föras över till järnvägen och hälften av allt gods måste fraktas på järnvägar före 2050. Då kommer även de mesta av persontransporter i hela EU ske på järnväg.

Nyligen träffade Ryssland och Kina en överenskommelse om att satsa på nya moderna järnvägar för att köra långa containertåg mellan Asien och Europa istället för den långsamma båttrafiken. Inom sex år är förbindelsen mellan Tyskland och Danmark (Fehmarn-Bält) klar.

Då kommer Sverige att anslutas och integreras med Europas och Asiens järnvägsnät. Så tiden är mycket knapp för att Sverige skall hinna ikapp. SJ måste bli ett modernt expansivt transportföretag som klarar av att hantera ökade volymer av både gods och långväga persontransporter. Annars hamnar Sverige ohjälpligt i bakvattnet av det övriga Europa.

SJ kommer därför varken ha resurser eller hinna med att också sköta regionaltrafiken. Den måste i framtiden skötas av Länshuvudmännen.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons