Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lär av miljöbilsboomen!

Annons

Den svenska miljöbilsboomen erbjuder tre avgörande synvändor i arbetet för en minskad klimatpåverkan, till glädje för alla de som i dag sitter med den viktiga uppgiften att väsentligt minska Sveriges klimatpåverkan.

Det har länge varit en etablerad "sanning" att attitydförändring kommer före beteendeförändring. Miljöbilsboomen visar att det kan vara precis tvärtom. Tusentals människor skaffade miljöbil utan att egentligen ha beslutat sig att ta klimatansvar, kanske för att etanolbilen ger fler hästkrafter än bensinmotsvarigheten eller för att hybridbilen utsetts till Årets Bil.

Ekonomiska fördelar som undantag från trängselavgifter, gratis parkering och lägre förmånsvärde har varit vägledande. Många tankade etanol eller biogas för att det var billigare än bensin.

Men med tiden växte attitydförändringen fram. Försäkringsbolag sänker premierna för miljöbilar, eftersom de körs färre mil och är inblandade i färre olyckor. Miljöbilen har gett ett ändrat beteende, där man oftare tar bussen eller cykeln, och håller hastighetsgränserna.

Och effekterna börjar synas utanför fordonssektorn - förutom att tanka rätt även om etanolpriset tillfälligt stiger har alltfler miljöbilsägare börjat källsortera, köper ekologisk mat och byter till miljömärkt el.

Alla "vet" att det är lättare att få uppnå en liten förändring än en stor. Miljöbilsboomen omkullkastar den sanningen. Försöken att få folket att minska sin bils klimatpåverkan med 15-20 procent genom att gå ner en storleksklass eller välja en något svagare motor har hittills misslyckats, medan det mycket radikalare förslaget att minska sin klimatpåverkan med upp till 90 procent genom att byta bränsle ser ut att lyckas.

För att utnyttja samhällets resurser effektivt måste man våga tänka utanför de ramar som kostnadseffektivitet traditionellt sätter. Det är lätt att teoretiskt visa att det vore bättre att förbränna biobränslen i fjärrvärmenätet än att köra bilar på dem, effektivare att spä ut all bensin och diesel med en låg andel biobränsle än att köra ett litet om än växande miljöbilsbestånd på bränslena. Men hela världens ögon är riktade mot den svenska miljöbilsboomen, med långtgående indirekta effekter.

USA:s ambassadör har utnämnt den svenska omställningen till förnybara bränslen till "One Great Thing" att överföra till sitt hemland. Guvernör Schwarzenegger, vars delstat Kalifornien är världens fjärde största enskilda bilmarknad, kommer till Sverige för att lära sig av vår miljöbilsboom. Parlaments- och regeringsdelegationer, tv, radio och tidningar från åtskilliga länder har varit på studiebesök. Inget av detta hade hänt om vi låtit oss styras av traditionell kostnadseffektivitet. Den skenbart effektivare omställning vi då ägnat oss åt hade inte gett några spinn-off-effekter, inte ett enda land som velat lära sig, försökt ta efter eller överträffa.

Mljöbilsboomen innehåller tre synvändor som varje klimatengagerad politiker, företagsledare eller debattör bör ta till sig. De underlättar, påskyndar och effektiviserar den nödvändiga omställningen till ett klimatvänligare samhälle. Drag lärdom, klimatpolitiska beslutsfattare!

Mattias Goldmann

Gröna Bilister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons