Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare: Dialog är också att respektera elevernas åsikter

Annons

Vi är glada att Erik Magnusson och de allra flesta vill ha en dialog mellan elever och lärare. För den som också accepterar

individuell lönesättning är det rimligt att inse att elevers åsikter även kan inverka på lärarnas löner. Annars kan inte dialogen anses vara ömsesidig och respektfull mot bägge parter.

För oss innebär en dialog att elevernas åsikter visas respekt. Ett faktum blir att eleverna kan utvärdera undervisningen och lärarens arbetsinsats. Anser eleverna att de lär sig mycket och att läraren genomför en bra undervisning är det en del av bedömningen av lärarens prestation.

Det väsentliga är således om elevernas utvärdering visar att läraren genomför sitt arbete på ett bra sätt. Med en individuell lönesättning bör också den lärare som utför sitt arbete på ett bra sätt få en högre löneökning. Rektorn ska därför, som en av flera källor, för att lönesätta lärarna ta del av elevernas utvärdering.

Att elever har olika förmågor till att relevant bedöma menar Magnusson skulle vara ett hinder för att rektorn skulle lyssna på någon elev över huvud taget. Vi anser och tror att rektorn kan avgöra vilka åsikter från eleverna som är relevanta. Exempel på åsikter som skulle tas hänsyn till är om eleverna i de tidiga åren i grundskolan tycker att skolan är rolig, eleverna de senare åren i grundskolan finner ett ämne intressant eller gymnasieelever upplever att de stimuleras i sin undervisning. Deras lärare har då medverkat för att skapa elevernas inställning till undervisningen.

Åsikter från elever kan och bör därför vara underlag för lärarens individuella lönesättning.

Tobias och Åsa Revenäs

lärare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons