Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare: En lärare som är rädd för att höra vad eleverna tycker har förlorat i ledarskap

Annons

Vi delar Erik Magnussons åsikt att det är rektorn på en skola som lönesätter lärarna. Däremot anser vi att rektorn ska ta del av hur eleverna uppfattar lärarnas arbetsinsats. Vad eleverna anser om hur duktig läraren är ska vara en del i utvärderingen av lärarens arbete. Därmed ska elevernas åsikter även ha betydelse för lärarens löneökning.

Elevinflytande är en viktig del i alla läroplaner. Eleverna ska efter sin förmåga kunna påverka undervisningens utformning. Elever har också åsikter på hur de tycker att lärarna agerar. Gör läraren undervisningen mer intressant är det troligare att eleverna lär sig mer.

Lärarens huvuduppgift är att stödja elevernas inlärning. För att klara av detta behöver läraren skapa såväl en positiv relation till eleverna som att kunna undervisa i sina ämnen.

Det är inte det samma som att den lärare som är mest omtyckt av eleverna och blir kompis med dem är den bästa

läraren.

Hur eleverna uppfattar lärarens stöd till deras inlärning har likväl betydelse för att avgöra lärarens prestation. En prestation som i sin tur visar hur väl lärare klarar av sitt jobb och ska påverka lönens utveckling.

En lärare bedömer hela tiden elevers insatser i skolan. Därför behöver läraren själv tåla att bli bedömd. Är det så att denne är rädd för att höra vad eleverna tycker har läraren redan förlorat i sitt ledarskap.

Givetvis behöver rektorn vara kompetent att avgöra vilka åsikter från eleverna som är relevanta för att värdera lärarens arbete. Frågorna till eleverna ska också variera utifrån skolform och elevernas mognad. Men vi har nog alla haft åsikter om våra lärare. Det rimliga är också att de lärare vi anser ha varit bra och gjort ett bra jobb ska ha mer i lön.

Elevers förmåga till att ge konstruktiv kritik och utvärdera sina lärare varierar. Vi är dock övertygande om att denna förmåga kan utvecklas om skolan och lärarna visar elevernas

åsikter respekt.

Genom att ge eleverna ansvar och visa dem att vad de tycker har betydelse, även för att bedöma lärare, kan de utvecklas ännu mer.

Tobias och Åsa Revenäs

lärare på gymnasiet

respektive högskolan

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons