Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare: Fel med betyg i ett modernt samhälle

Jag kan bara inte låta fyra folkpartisters inlägg om skolan den 12 februari stå oemotsagd. Det verkar bland annat vara för att nå de elever som har det svårt som ni vill införa betyg i lägre årskurser.

Annons

Forskning visar emellertid att det är just de eleverna som mår sämre av att få betyg.

Det är klart att föräldrar till elever och elever själva som det går bra för, vill ha betyg. Då får de ju svart på vitt att de är bättre än andra som egentligen inte har samma förutsättningar.

Jag har också så svårt att förstå er fascination över att en siffra eller en bokstav i slutet av varje termin kan vara en sådan informationsbärare av hur det står till med en elevs skolsituation. Det är naturligtvis galet.

På vår skola har vi till exempel veckobrev som eleverna får med sig, alternativt skickas via mejl, till föräldrarna. Där ges aktuell gemensam information, men också möjlighet till individuella kommentarer om en särskild elev. Dessutom har vi utvecklingssamtal minst en gång varje termin.

Behövs betyg överhuvudtaget då?

Ni verkar också hävda att betyg i lägre årskurser är bra för att då får man se hur det går för eleverna och kan sätta in åtgärder. Ungefär som att alla duktiga lärare som har eleverna varje dag och då skall sätta betyg upptäcker via betygen att det inte går bra för vissa elever. Det vet dessa lärare redan från förskoleålder kan jag tala om för er politiker. Se i stället till att de inte får dras med så stora klasser som de måste göra nu. Då kommer man verkligen att nå de elever som har det svårt och få möjlighet att ge stöd.

Ni vill införa en "kunskapsskola". Vad är kunskap? Är det en massa faktakunskaper inlärda strax före ett prov i teoretiska ämnen. Så fungerar det nu i de allra flesta fall (finns naturligtvis undantag).

Forskning visar att denna metod är överrepresenterad i skolan. Denna metodik gynnar de "duktiga" flickorna som till och med lär sig strategier för hur de kortsiktigt skall plugga för att nå bra på proven. Vad skulle hända tror ni folkpartister om dessa prov gavs ett halvår efter att de läst momenten? Då är det inte mycken "kunskap" kvar kan jag tala om.

Nej, den allra bästa formen för inlärning är när eleven är motiverad för att lära sig nåt och inte för att endast nå bra resultat på prov. Hur många av pojkarna som inte lyckas i de teoretiska ämnena i skolan misslyckas när de skall ta körkort? Inte många. För då är de motiverade.

På hur många arbetsplatser är det förbjudet att samarbeta för att nå det bästa resultatet? Inga alls vill jag påstå. Titta hur det ser ut i skolan vid provtillfällen. Alla flyttar isär för ingen skall kunna fråga eller diskutera med andra för att få ett bra resultat. Helt absurt om man tänker efter.

Nej, för att vi skall få en bättre skola måste vi ha dels ha en inriktning på att utveckla elevernas fantasi och skaparkraft. Det gäller att få dem motiverade, det vill säga utgå från dem själva och deras förutsättningar.

Den 1800-tals nattståndna pedagogik ni företräder med betyg trodde jag att vi skulle slippa i ett modernt samhälle. Nej, betygen är det enskilt största hindret för en utveckling av skolan till en modern och effektiv sådan.

Thord Nilsson

lärare sedan 1974

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons