Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare: Vad lönar sig bäst – utbildning eller korta vikariat?

I arbetet som gymnasielärare och mentor har jag alltid betonat vikten av goda studieresultat för att de studerande lättare ska kunna komma in på arbetsmarknaden och få behörighet till högskolestudier.

Annons

Särskilt viktigt är det att vara godkänd i karaktärsämnena för elever som går på ett yrkes-förberedande program för att få en längre tids vikariat eller fast arbete. Vi vet idag att det krävs teoretiska kunskaper för att kunna bistå svårt sjuka och hjälpbehövande människor på bästa sätt.

De senaste åren har vi utbildare fått flera indikationer på att detta inte stämmer med verkligheten. Bland de första eleverna som blivit lovade eller fått långa vikariat direkt efter sin skolavslutning är det många som inte har godkänt i karaktärsämnena.

Min undran till kommunens och landstingets personalanställare och de fackliga representanterna är: Vilken sorts personal vill de ha?

Det verkar inte vara viktigt att de ska ha yrkeskunskaper med i bagaget. Går de som anställer bara efter det faktum att de har varit villiga att ta extra jobb med kort varsel under våren? Ett jobberbjudande som i många fall innebär att eleven struntar i skolan. Eleverna tror att om de säger nej till ett jobb så kommer de inte att få någon mer chans.

Skolan – och därmed de olika kurserna – fortgår fram till slutet av maj för avgångsklasserna. Många elevers bristande närvaro på lektionerna under senare delen av vårterminen innebär ökade svårigheter för oss lärare att lyckas med vår måluppfyllelse, det vill säga att aktivt arbeta för att få flertalet elever ska uppnå minst G i de olika kurserna. Elevernas flykt från skolan till jobbet kan innebära att de inte uppfyller målen för godkänt i en eller annan kurs. Jakten efter sommarvikarier ska inte behöva innebära att eleverna under sin utbildning ”tvingas” till att göra ett för sin framtid många gånger ödesdigert val.

Tittar kommunens och landstingets personalanställare och de fackliga representanterna på de betyg eleven har efter fem terminer på gymnasiet eller går de bara på referenser från den arbetsplatsförlagda utbildning eleven har gjort? De elever som säger sig ha fått långa vikariat, kan de ha missat en viktig del av er information? Den borde innehålla ”du kan få ett långt vikariat under förutsättning att ditt slutbetyg är godkänt i karaktärsämnena. I annat fall får du endast ett kortare.”

Min förhoppning är att både de och jag vill se bra utbildad personal inom vården. Extra viktigt borde det vara under sommaren, när det inte är så många ordinarie på varje arbetsplats som kan se till att arbetet flyter friktionsfritt. Från skolans sida hävdar vi att utbildning lönar sig.

Kanske ska vi tillägga att detta blir sanning sedan arbetsgivaren först har prövat dem som inte alltid har haft så stor aktiv närvaro i skolan. Efter ett tag blir bristernauppenbara och då får dessa inte förnyatvikariat.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons