Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarförbundet: Skolan behöver samordnad styrning och ledning

Annons

Kunskapssynen skiljer sig åt mellan Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund. Det verkar ibland som att skolan och lärandet börjar i högstadiet, där Lärarnas riksförbund har de flesta av sina medlemmar.

Lärarnas riksförbunds mycket snäva kunskapssyn gagnar inte utvecklingen av skolan. Det finns många resultat som påvisar vikten av förskolans betydelse för en positiv skolgång för barnet/eleven. För Lärarförbundet handlar det om det livslånga lärandet. För Lärarförbundet är förskolan en självklar start i utbildningssystemet.

Även regering och riksdag har den synen. Förskolan har förstärkts både i den nya skollagen och i den nya läroplanen samt att förskollärare har rätt till lärarlegitimation. Lärarförbundet vill att dagens unga ska utveckla självständighet och social kompetens och växa upp till jämställda, demokratiska medborgare som kan klara sig i en föränderlig framtid.

Denna komplexa process kan inte påbörjas i högstadiet. Olika former av kunskap berikar varandra. Förskolläraren och gymnasieläraren har gemensamma intressen i denna utbildningsprocess. Att skilja dessa åt berikar inte det gemensamma lärandet.

Den nya skollagen garanterar kvalitet och likvärdighet i alla skolformer och utifrån samhällets mål för förskolan och skolan och oavsett huvudman ska professionen ha fullt ansvar för hur elevernas lärande ska bedrivas och organiseras.

Genom lärares möjlighet till självvärdering och skolinspektionens inspektioner av förskolan och skolan kan likvärdigheten upprätthållas på bästa möjliga nivå.

De olika skolformerna har ett tydligt sammanhang och därav behövs en gemensam styrning och ledning både nationellt, kommunalt och lokalt ute i verksamheten.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons