Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarnas riksförbund: Skillnaderna mellan lärarfacken tydligare

Annons

I en ny undersökning går Lärarförbundet i armkrok med arbetsgivarparten Sveriges Kommuner och landsting (SKL) och dömer ut ett ökat statligt ansvar för skolan. Genom en liten och skruvad undersökning bland 800 lärare påstår man att Sveriges lärare inte vill ha en statlig skola eller ökat statligt ansvar för skolan. Men det är fel.

Vi vet att detta inte stämmer. Lärare och andra grupper har i flera stora och seriösa undersökningar tydligt visat att man vill ha mer statligt ansvar för skolan. Om man i stället frågat, som Lärarnas riksförbund gjort, 1 000 elever, 1 000 föräldrar och 1 000 lärare om alla elever har samma chans till en likvärdig utbildning i dagens skola, hade svaret varit ett rungande nej, från 81 procent av lärarna, 75 procent av föräldrarna och 63 procent av eleverna. Och av dem som har tagit ställning ansåg 89 procent av lärarna och 66 procent av föräldrarna att kvaliteten inom skolan skulle förbättras om statens ansvar för skolan ökar.

Även i Lärarnas riksförbunds omfattande väljarundersökning från augusti i år, där 4 500 personer i åldern 18-74 år har intervjuats, svarade 90 procent att inte alla Sveriges elever får en likvärdig utbildning. En klar majoritet ansåg att likvärdigheten skulle förbättras med en statlig finansiering av skolan.

I nya rapporter från Lärarförbundet talas om att skolans finansiering måste vara säker oavsett konjunktur, likvärdigheten måste förbättras och resursfördelningen till fristående skolor ska ske på samma villkor som till kommunala.

Allt detta kräver statens medverkan, statens styrning och statens ansvar. Detta har vi Lärarnas riksförbund sagt under lång tid. Men trots dessa argument så finns det en blind fläck så fort ”stat” förenas med ”skola”. Statlig skola är inte bra, menar Lärarförbundet och SKL, men statliga pengar är bra. Och till och med statlig kontroll och inspektion är bra.

Allt fler inser vidden av skolans strukturella problem. Både oppositionen och regeringen lovade inför valet att på djupet utreda konsekvenserna av kommunaliseringen av skolan. Därmed finns det förutsättningar för att en förändring kan ske på sikt.

Att Lärarförbundet allierar sig med SKL är inte nytt eller konstigt. Men det blir än tydligare att Lärarförbundet och SKL, som tillsammans drev igenom kommunaliseringen, fortfarande står bakom den. Lärarnas riksförbund, som strejkade och varnade för att likvärdigheten skulle försämras, och företräder ett ökat statligt ansvar för skolan, har starkt stöd i lärarkåren.

Att hålla fast vi dagens situation gynnar inte Sveriges elever. Undersökningar från bland annat Skolverket visar tydligt att den differentierade skolan har minskat likvärdigheten och försämrat resultaten för svensk skola.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons