Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars ¿Eriksson (S): ¿Avtalet om ¿Citybanan ska följas

Annons

Regeringen står inför ett viktigt beslut i höst. Den ska avgöra nivån på infrastruktur-¿satsningarna i Sverige och inte minst i vår del av landet för många år framöver. ¿Regeringens infrastrukturproposition är central för oss i Mälardalen.

Vi har till Trafikverket yttrat oss i landstingsstyrelsen, kommunstyrelsen i Västerås, från Västmanlands kommuner och landsting (VKL), från Mälardalsrådet med flera ¿instanser. Alla till förmån för Mälarbanans sträckning mellan Kallhäll och Tomteboda.

Över kommun-, läns och partigränser är vi överens. Två spår ska bli fyra spår och i Sundbyberg behöver spårsträckningen få en lösning.

Landsting, kommuner och regioner längs Mälarbanan har i rapporten ”Vad kostar det att vänta?”, pekat på att utbyggnaden är ett nationellt åtagande av synnerlig vikt och central för Sveriges konkurrenskraft.

Vi vill att satsningarna på Mälarbanan inte bara blir en vision utan en verklig ¿lösning. Vi har i Citybaneavtalet tagit i hand på att vi är beredda att medfinansiera Citybanan i Stockholm mot att staten åtagit sig att bygga två ytterligare spår mellan Kalhäll och Tomteboda.

Den första etappen Barkarby–Kalhäll ska vara i drift 2015. Den andra etappen till Tomteboda ska vara påbörjad före 2019. För Västmanlands landsting innebär detta ¿289 miljoner kronor och för länet i sin ¿helhet 576 miljoner kronor.

De första inbetalningarna till staten sker redan vid årsskiftet. Indexuppräkningen på dessa belopp är sedan avtalet slöts ¿18 procent. Så det är inga småpengar som skattebetalarna i Västmanland satsar i medfinansiering för ett åtagande som man kan tycka borde vara ett statligt sådant.

Från kommuner och landsting i Mälar-dalen har vi gjort vår del för att få leverans. Vi medfinansierar med två miljarder kronor. Vi utgår nu ifrån att regeringen gör sin del.

Med förvåning tar vi del av närings-¿minister Annie Lööfs (C) utspel i SVT den 27 maj där hon vill att näringslivet ska bilda konsortium och finansiera infrastrukturen. Näringslivet ska äga delar av infrastrukturen och vi ska betala för att få nyttja den.

Det är säkert ett sätt att få finansiering av infrastrukturen men frågan är om det är bra att stycka upp den med olika ägare?

Näringsministerns utspel bidrar inte till att skapa klarhet i vad som gäller för ¿infrastruktursatsningar i Mälardalen. Är det så regeringen tänker lösa Mälarbanans sträckning Kalhäll – Tomteboda? Är det på bildandet av ett näringslivskonsortium vi nu ska vänta? Talar näringsministern ¿å regeringens vägnar?

Vi som lever och verkar i Mälardalen längs Mälarbanan förväntar oss att regeringen ¿lägger en infrastrukturproposition där ¿Mälarbanans sträckning mellan Kalhäll–Tomteboda får en lösning i enlighet med Citybaneavtalet. Allt annat vore för oss ¿oacceptabelt.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons