Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars Kallsäby (C): Digital kompetens är ett måste

Skolan skall vara en miljö med engagemang och entusiasm där alla barn erbjuds relevant utbildning.

Annons
Framtiden är redan här. Skolan får inte längre framstå som en digital öken för de ungdomar som går där och som är uppväxta med den digitala världen. foto: scanpix

En skola för framtiden som ger våra barn och ungdomar bästa möjliga förutsättningar för att leva i ett samhälle i utveckling. En skola som främjar kreativitet, framtidstro och kunskapsutveckling. En konkurrenskraftig skola som sätter fokus på lärande i ett livslångt perspektiv.

Vi som arbetar med och är ansvariga för utbildning har ansvar för att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar för lärande och kunskaper som ska omsättas i någon form av arbete om 10-15 år. Kunskaperna måste vara konkurrenskraftiga och användbara i en allt mer globaliserad värld och ska stärka varje individs möjligheter till personlig utveckling och ett livslångt lärande. Därför vill vi göra en investering i våra skolors lärmiljöer genom att kraftfullt förstärka elevernas tillgång till IT som lärande verktyg.

Vi menar att den digitala utvecklingen i samhället och omvärlden i stort måste avspegla sig i skolan. De lärmiljöer vi skapar i skolan som inkluderar IT får därför inte ses som en exklusivitet utan som en naturlig följd av samhällsutvecklingen, vilken skolan är en del av.

Vilken arbetsplats i dag präglas inte av IT-baserad utrustning? Det gäller processer i arbetet, kommunikation, information med mera. Denna samhällsutveckling bör naturligtvis även prägla skolan. Dagens skolelever är uppväxta i en digital omgivning. De känner inte till tiden före internet. Information och kommunikation finns tillgänglig oberoende av tid och rum.

Skolan får inte längre framstå som en digital öken för de ungdomar som går där och som är uppväxta med den digitala världen. Då går skolans trovärdighet förlorad. Även från lärarhåll har bättre IT-stöd starkt efterfrågats.

Informations- och kommunikationstekniken innebär en samhällsomvandling i klass med boktryckarkonsten och elektriciteten. Men tyvärr präglas utbildningssystemen fortfarande av en förhållandevis statisk lärobokskultur. Det är därför vi har fattat ett stort beslut inom Proaros. Det handlar bland annat om en dator till varje elev inom den kommunala grundskolan och gymnasiet.

Nu är det inte så enkelt att en dator löser alla frågor, tvärtom. Nu handlar det om att skapa ett meningsfullt och utmanade lärande där våra pedagoger och elever tar hjälp av detta tekniska hjälpmedel.

Vi börjar med 13 pilotskolor som vill vara med och utveckla dessa nya lärmiljöer. Därefter fyller vi på i den takt våra skolor känner sig mogna att börja denna resa i det moderna lärandet. Utmaningen är stor och det finns risker, men vi ser det här som ett viktigt steg in i morgondagens skola för framtidens medborgare.

Vi kommer också att koppla forskning till detta projekt samt ta lärdom från andra framgångsrika kommuner och skolor, både privata och kommunala aktörer som ligger i framkant inom det moderna lärandet och IT.

Det vilar ett stort ansvar på oss alla, både lärare, rektorer, Proaros ledning och även stadens ledning, att gemensamt lyckas väl med implementeringen av detta projekt, som jag har valt att likna med ett paradigmskifte, lika stort som när folkskolan infördes.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons