Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läxfri skola, ja tack!

Läxan ska göras i skolan

Annons

Jag har följt debatten om Vänsterpartiets förslag om en läxfri skola. De som protesterar mest tycks tro att det är läxor i form av glosor och annat rabblande som driver skolan (och världen?) framåt.

Jag vill dock förtydliga att ingenstans står att läsa att Vänsterpartiet vill förbjuda elever från att utvecklas och lära sig saker på sin fritid. Ingenstans står det att föräldrar inte får hjälpa till eller engagera sig i sina barns skolgång.

Däremot vill Vänsterpartiet i Hallstahammar att eventuella läxor skall göras i skolan tillsammans med pedagoger som vet vad uppgifterna syftar till och som kan hjälpa de elever som behöver stöd.

Förslaget innebär att alla elever ges möjlighet att klara av sina uppgifter under sin ordinarie skoltid, det vill säga motsvarande de vuxnas arbetstid. Elever behöver också få känna sig färdiga med sin arbetsdag. Elever är också barn och de behöver tid till lek, träning och socialt umgänge som de själva väljer.

Det finns de som tycker att läxor är ett sätt för elever att ta ansvar. Jag tänker att barn lär sig att ta ansvar på många olika sätt, exempelvis genom att packa sina idrottskläder, hjälpa till med matlagning, vara aktiv i en förening eller sköta familjens husdjur.

De som uttrycker sin oro över att eleverna kommer att bli sämre, “att alla ska bli lika dåliga” verkar tro att det är läxor som skiljer de starkare från de svagare eleverna. Som före detta lärare känner jag många väldigt duktiga, framgångsrika elever som sällan eller aldrig gjort några läxor.

Jag känner också andra elever, de som har gråtit hemma över att de haft svårt att klara läxorna själva. Det finns idag många elever som saknar någon som kan hjälpa dem med läxor hemma. De har föräldrar som jobbar mycket, eller föräldrar som inte klarar av olika matematiska formler, spanska glosor eller grammatiska regler. Vad är en bra, respektive dålig läxa? En bra läxa är en sådan som ger eleven möjlighet att reflektera kring ett ämne eller en frågeställning. En bra läxa innebär inte att eleven ska lösa uppgifter som inte klarades av i skolan.

En bra läxa väcker nyfikenhet. Den gör inte att eleven sitter och känner sig dum eftersom hen inte förstått eller har gjort uppgiften fel. En bra läxa gör att eleven utvecklas, inte känner sig misslyckad.

Så hur ser dagens läxor ut? Jag kan inte svara för alla, men jag har själv gett ut otaliga läxor genom åren. Jag har gett bra och jag har gett dåliga läxor.

Jag har fått in läxor gjorda av kamrater, föräldrar och syskon. Jag har gett läxor till elever som redan fått tre läxor från andra lärare oberoende av varandra. Jag har gett läxor till elever som valt att sluta med sina olika fritidsintressen eftersom läxor och skoluppgifter tagit all deras fritid. Jag har gett läxor till elever som blivit sjukskrivna på grund av att skolan tagit all deras tid och kraft.

Jag tycker inte att dessa läxor varit värda sitt pris.

Vänsterpartiet i Hallstahammar vill ge alla elever möjlighet till en sammanhållen skoldag med tillgång till pedagoger som kan förklara, repetera och förtydliga olika uppgifter. Vad är problemet?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons