Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läxor och kontroller ger tysta medborgare

Annons

Kunskaperna sinar i skolan! Oordning och oreda råder! Studieresultaten är sämre!

Detta basuneras ut av politiker och debattörer i tidningar och etermedia. Receptet, planen som anbefalls för att komma till rätta med problemen är: mer kontroll (prov, planer), hårdare straff (bort med studiebidrag, avstängning), längre arbetstid (mer läxor).

Man måste fråga sig om de som framför dessa argument har någon pedagogisk erfarenhet. Har de själva arbetat i skolan nyligen, någonsin?

Hur det går till när man lär sig något, vet man egentligen inte riktigt. Men, man vet att stress och ovilja inför arbetsuppgifter drastiskt minskar förmågan till inlärning, både hos barn och vuxna. Man har sett att det som elever, vuxna och barn tycker är roligt, engagerande eller intressant lär de sig snabbt och gärna.

Sådant som kontroll och längre arbetstid minskar inte stressen hos eleverna och kommer alltså inte att öka deras förmåga till inlärning. Kanske kommer de ändå att lära sig mer! I alla fall för stunden, till proven. Men sen? Kanske kommer det att bli mer tyst och stilla i klassrummen! Men är det tystade medborgare vi vill ha i samhället?

Detta är väl ändå inte vägen att gå år 2006, när vad vi behöver i samhället är engagerade, medkännande, kreativa individer som har vilja, kunskap och förmåga att skapa ett mer mänskligt samhälle. För att få personligheter att blomma bör man riva murar och kontrollsystem och i stället befrämja engagemang, intresse, egen vilja, medkänsla, kreativitet och så vidare. Hur åstadkommer man då det?

Ett sätt är att arbeta mycket med konst, skapande och hantverk. Där krävs att man är uppfinningsrik, det stegrar det egna intresset, man förstår andras ansträngning och blir uppmärksam på vad andra gör. Och, det är roligt!

Alla har själva märkt att det man tycker är roligt lär man sig lätt och gärna, och utan att behöva störa andra.

Man kanske rent av intresserar sig för vad andra gör också. Man sköter sitt och bryr sig om andra! Detta handlar inte bara om att ha några musik-, bild- och slöjd timmar för att eleverna ska kunna slappna av. Nej det gäller i första hand att de "teoretiska" ämnena genomsyras av ett konstnärlig angreppssätt. Det blir då både intressant och roligt att lära sig.

Att försöka arbeta med barnen och deras kreativitet, så att de kan stärka sina personliga förmågor, kräver naturligtvis att lärarna kan sin pedagogik och vet hur människan utvecklas. Först då kan kunskaperna få fäste och utvecklas i takt med elevernas mognadsgrad.

Politiker i alla läger, förenen eder! Tillåt skolorna att ha undervisning som låta personligheter växa och få möjlighet att ta till sig all den kunskap som behövs för deras, och våra, framtida liv!

Ola Wauge

Sådant som kontroll och längre arbetstid minskar inte stressen hos eleverna och kommer alltså inte att öka deras förmåga till inlärning, skriver Ola Wauge, lärare vid Västerås Waldorfskola.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons