Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lennart Jansson: Dödsstöten för Västerås flygplats?

Annons

I VLT av den 13 januari skrev representanter för Miljöpartiet och Vänsterpartiet under rubriken Inga mer skattepengar till Västerås flygplats. Det är utmärkt att det finns politiker som har modet att ifrågasätta de miljonförluster som verksamheten dragit på sig år efter år och som med största säkerhet kommer att fortsatta på samma vis. Ett fåtal västeråsare drar nytta av något som alla stadens skattebetalare betalar notan för. En som på ett tidigt stadium var medveten om de kommande svårigheterna var Ulf Hedman, västeråsare och tidigare företagsledare.

Varför har denna miljonrullning tillåtits att fortsätta år efter år? En av orsakerna är allt-sedan begynnelsen bristande kompetens hos styrelsen. Vem eller vilka i den politiskt tillsatta styrelsen genom åren har eller har haft erfarenhet av nationell och internationell flygverksamhet?

I en artikel i VLT nyligen påpekade jag att partitillhörighet aldrig får vara viktigare än kompetens. Miljöpartiet och Vänsterpartiet tar upp frågan om försäljning av flygplatsen. Den 9 april 2010 skrev undertecknad i VLT: ”Flygplatsen behöver ny ägare”. Har man försökt? Två redaktionella artiklar i VLT i mars 2010 hade rubrikerna: ”Flygplatsen en vinstlott för Västerås stad” och ”Rapport visar vinst för Västerås”.

Bakom rubrikerna låg en av kommun-ledningen (alliansen på den tiden) beställd konsultrapport om den beräknade samhällsnyttan av verksamheten. Rapporten med en märklig kalkylmodell som grund föll platt till marken, så snart man skrapade litet på dess yta. Vedertagna och kända ekonomiska principer hade satts ur spel, men rapporten gav i alla fall det svar beställaren önskade och den glädjande nyheten spreds i medierna.

Det skulle vara ett misslyckande för svenskt näringsliv om man tillät ett förlustbringande företag att år efter år fortsätta att drivas med stora förluster. Att till äventyrs göra det skulle kunna göra styrelsen skadeståndsskyldig. Med sitt ständiga tillskott av skattemedel räddar faktiskt västeråsarna politikerna i styrelsen från åtal.

Det är givetvis svårt att driva en lokal flygplats och det blir inte lättare av att i styrelsen ingår för många med otillräckliga kunskaper. Skulle någon i styrelsen vara beredd att satsa en egen slant i projektet? Jag vågar gissa att svaret är nej.

Det är dags att upprätta en avvecklingsplan, i vilken det även ingår förbättrade kommunikationer med Arlanda. Som chef för FFV-koncernen fick jag inblick i och erfarenhet av såväl militär som civil flygverksamhet. För att lyckas krävs alltid bästa möjliga kompetens.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons