Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LR: Skolans kunskapsfall kräver akuta åtgärder, men också långsiktiga

Annons

Sveriges kommuner och landstings (SKL) ordförande Anders Knapes inlägg förvånar ingen. Att en företrädare för Sveriges kommuner och Landsting inte tycker om att höra att vi behöver ett justerat ansvar för skolan på sikt är beklagligt, men väntat.

Lärarnas riksförbunds hållning i frågan om skolans stora problem är ansvarsfullt. Vi förespråkar inte en kostsam omorganisering av skolan och vi blickar inte bakåt. Den förändring vi arbetar för kommer i stället att bli mer kostnadseffektiv än dagens system där kommunerna kan använda skolans pengar till vad man vill, som rondeller eller annat.

Självklart måste mycket annat än en snabb förändring av huvudmannaskapet göras akut i det allvarliga läge som bland andra SKL, för närvarande med Anders Knape (M) i spetsen, försatt skolan i.

Hur illa läget är ser vi av Pisaundersökningen, där svenska elever fortsätter halka efter i kunskapsresultat jämfört med jämnåriga i andra länder.

Nu behövs omedelbara insatser av det slag som lärarna givetvis efterfrågar i första hand: mindre klasser eller fler lärare i grupperna, mer tid för lärare att förbereda och följa upp undervisningen, samt tydligare mål och bättre styrning. Det har kommunerna inte lyckats åstadkomma under snart 20 års huvudmannaskap för skolan!

Vi verkar för ett ökat statligt ansvarstagande med sikte på ett förändrat huvudmannaskap. Huvuduppdraget är att alla elever ska få förutsättningar att tillgodogöra sig en nationellt likvärdig utbildning av högsta kvalitet. Vi vill finna vägar framåt med ett modernt huvudmannaskap för skolan, där staten formulerar mål, finansierar och utvärderar undervisningen

Men innan denna förändring påbörjas kommer givetvis Lärarnas riksförbund att på alla nivåer arbeta för omedelbara förbättringar i skolans verksamhet, inklusive arbetssätt som kan utveckla skolans resultat. Helt i enlighet med läraravtal 2010, där lokalt utvecklingsarbete ska uppmuntras. Här är de professionella lärarnas möjlighet att själva styra upplägget av sitt arbete grundläggande för att vi ska kunna förbättra resultaten i skolan.

Lärarnas riksförbund ser framåt och fokuserar på det som spelar roll för att höja resultaten och måluppfyllelsen för eleverna. Både omedelbart och på sikt.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons