Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M Berger: Flygplatsen ett hinder för Västerås utveckling

Annons

Västerås flygplats används i första hand av stockholmare och är ekonomisk belastning i stora mått både samhällsekonomiskt och framförallt för Västerås skattebetalare.

Tidigare undersökningar från gjord av Högskolan 2009 och även undersökning gjord av av Inregia 2006 säger entydigt att den största gruppen av resande via Västerås flygplats är stockholmare.

Tillika är underskottet betydande och de samhällsekonomiska och miljömässiga konsekvenserna kraftigt negativa eftersom just det faktum att den största andelen resande är från Stockholm där Arlanda har en utbyggd kollektiv infrastruktur kring resor till och från flygplatsen.

Det är inte för inte som Luftfartsverket kan fatta sina beslut och i avsaknad av lokala prestigeskäl, till skillnad från flera av våra Västeråspolitiker, kommit fram till att flygplatsen i Västerås inte är intressant. Det är, som Luftfartsverket konstaterat, en timme med bil till en internationell storflygplats.

Reser du från södra Stockholm, med en befolkning som är fem gånger så stor som Västerås, till Arlanda har du längre restid än från Västerås, men där är förståelsen större, alternativt prestigeskälen mindre, hos lokala politiker för en egen flygplats.

Ett av de mest intressanta och mest värdefulla markområden som finns i Västerås för exploatering är marken på och kring närområdet där Västerås flygplats ligger. Där finns i dag både kommersiell verksamhet, det är nära till E18 och bostadsbebyggelse vid och närmare Mälaren.

Att inte kunna bygga staden inifrån och ut på östra sidan innebär också en betydande ökad kostnad i framtiden i form av skola, hemsjukvård etcetera via att man vid förändringar i befolkningstruktur i olika områden inte har den flexibiliteten mellan områdena om de inte angränsar/ligger nära varandra.

Sammantaget ovan negativa effekter går Västerås stads skattebetalare går miste om belopp motsvarande mer än 100 miljoner kronor årligen på grund av direkta kostnader i underskott, i dag ej möjlig exploatering av mark samt i framtiden ytterligare kostnader för skola och sjukvård etcetera.

Är det väl investerade skattemedel för att ge främst stockholmare möjlighet resa billigt på charter och nöjestripp?

Själv reser jag flera gånger i månaden med flyg i tjänsten. Vad jag lärt mig under de 20 år jag har rest, är att få eller nästan inga affärsresenärer reser via Västerås och att de många gånger undviker detta i och med närheten till Arlanda och den inflexibilitet som få avgångar innebär.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons