Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M: Hur är det med de rödgrönas intresse för stationsområdet?

Annons

I centrala Västerås finns ett stort dåligt utnyttjat område kring järnvägen och stationen. Under förra mandat-perioden påbörjades på Västeråsalliansen initiativ ett arbete med att utveckla detta område. Tre arkitektkontor presenterade olika förslag till hur området mellan Södra ringvägen och Kungsängsgatan skulle kunna omdanas.

Av förslagen framgick att här finns en stor potential att bygga såväl centrala bostäder som verksamhetslokaler. I samtliga förslag var nuvarande stationsbyggnad, som invigdes 1996 och som är resultatet av ett social-demokratiskt vallöfte, ersatt med en ny byggnad.

I samband med budget-arbetet för 2011 förde Västeråsalliansen fram att arbetet med att omdana stations-området skulle ges hög prioritet och att nuvarande stationsbyggnad skulle ersättas med ett nytt resecentrum.

De rödgröna förklarade sig införstådda med våra tankegångar och i politisk enighet beslöts att arbetet är prioriterat och att målsättningen är att det ska finnas ett nytt resecentrum 2017. För även Socialdemokraterna medger numera att stationshuset från 1996 inte är funktionsdugligt.

Det är ett stort antal fastighetsägare som är involverade och en stor aktör är Jernhusen AB, som äger och förvaltar stationsområden, depåer och kombiterminaler över hela landet. Normalt är stationshusen helägda av Jernhusen men i Västerås äger staden 49 procent av bolaget som äger stationshuset. Kombiterminalen i Hacksta ägs till 51 procent av Jernhusen och till 49 procent av Mälarhamnar AB. Tågunderhållsdepån i Tillberga ägs av Jernhusen.

Nyligen arrangerade Jernhusen en endagskonferens i Stockholm och på dagordningen stod:

w järnvägar, infrastruktur och tillväxt,

w stadsutveckling i stationsnära områden,

w attraktiva stationsområden för ett enklare resande,

w regeringens satsningar på järnvägen och planer för framtiden,

w kapacitetsutredningen, och

w från sorgebarn till bäst i klassen – så får vi en fungerande järnväg och kollektivtrafik.

Mycket intressanta och aktuella ämnen och utmärkta presentationer och diskussioner under K-G Bergströms ledning. Många kommun-politiker deltog bland andra kommunstyrelsens ordförande i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Halmstad, Hässleholm och Hudiksvall.

Men den rödgröna styr-ande minoriteten i Västerås var inte representerad, vilket är synnerligen anmärknings-värt med tanke på pågående arbete med stationsområdet. Konferensen var ett ypperligt tillfälle att lära sig mer om dessa frågor och att knyta kontakter med andra politiker som arbetar med liknande frågeställningar.

Med tanke på Jernhusens omfattande engagemang i Västerås var det också ett bra tillfälle att etablera och vidareutveckla kontakter då hela Jernhusens ledning fanns på plats.

Det är för mig obegripligt att de rödgröna uteblev från denna konferens, som dessutom var gratis. Finns det ett genuint intresse för stationsområdet och järnvägsfrågor hos de rödgröna?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons