Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M: Miljöpartiets förslag skadar landsbygden

Annons
Utan buss och tåg. Kollektivtrafiken kan aldrig nå alla på landsbygden, menar Moderaterna.

Miljöpartiet har svårt att få verkligheten att gå ihop med gröna fantasier. Miljöpartiet vägrar envist inse att Västmanland har andra förutsättningar och utmaningar än Stockholm.

I en debattartikel 12 oktober blandar Miljöpartiet äpplen och päron igen genom att påstå att merparten av reseavdragen sker i storstäder. Riksdagens utredningstjänst har tittat närmare på detta fenomen och kommit fram till att 4,7 procent av stockholmarna utnyttjar reseavdraget för bil. I Västmanland ligger siffran på drygt 8 procent. Halva länets befolkning bor utanför Västerås!

Reseavdraget syftar till att ge människor möjlighet att tacka ja till jobb som ligger en bit från bostaden. Alla kan inte arbeta hemifrån eller idka självhushåll, oavsett om Miljöpartiet önskar att det vore så.

Vi kan lägga hur mycket pengar som helst på kollektivtrafiken i Västmanland men den kommer fortfarande inte komma alla till del. Vi måste hitta smarta lösningar för att människor ska kunna bo och verka på landsbygden på ett både klimatsmart och kostnadseffektivt sätt.

Moderaterna anser att transportsektorns fossilberoende är ett problem. Vi behöver hållbara, miljövänliga alternativ till bensin, gas och diesel. Dessa alternativ kommer att slå igenom med hjälp av ekonomiska styrmedel. Styrmedel är ett hjälpmedel, men måste vara rimliga och rättvisa.

Miljöpartiet föreslår i sin budgetmotion att bensinpriset ska höjas med 70 öre. Samtidigt vill man höja kostnaderna för kärnkraft och vattenkraft med 3 respektive 4 miljarder kronor.

Svenska konsumenter betalar redan i dag höga priser för energi i syfte att subventionera miljövänliga alternativ. Att lägga ännu mer börda på invånarna, avfolka landsbygden och göra det svårare att arbeta är varken ansvarsfullt, rimligt eller rättvist.

Enligt Miljöpartiet bör åkerinäringen åläggas en lastbilsskatt i syfte att föra över mer transporter till järnväg. Lastbilstrafik samlastar gods från och till olika avsändare och mottagare. På så sätt kan man se lastbilstrafik som kollektivtrafik för gods. Dessutom går lastbilar dit inga spår når. Hur många varubutiker har en järnväg utanför varukajen?

Allt lastbilsgods går inte att flytta över till järnväg vilket medför högre kostnader för näringslivet utan några positiva effekter för miljön. Självklart ska vi lägga över så mycket gods som möjligt på järnväg och båt men det är fel väg att straffa ut landsbygden.

Åkerinäringen har små marginaler och det blir konsumenten som i slutändan får betala för lastbilsskatten. Små åkerifirmor på landsbygden skapar arbetstillfällen, jobb som nu hotas av Miljöpartiet.

Att straffa Västmanlands invånare med högre skatter skapar varken ett hållbart samhälle eller en levande landsbygd. En levande landsbygd bygger på att människor kan leva, bo och verka på landsbygden.

Det finns en värld utanför Stockholms innerstad. Det vore klädsamt om Miljöpartiet tog hänsyn till detta.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons