Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M + UF: Stötta elever som vågar tänka nytt

Alliansregeringen arbetar med att ta fram en ny skolreform som kommer att uppmuntra till kreativitet och som vill lyfta fram samt ta vara på entreprenörerna i samhället.

Annons

På gång. Avspark i ACC:s kongresshall i höstas för 200 Västeråselever som då anslöt sig till projektet Ung Företagsamhet. foto: kamilla kraczkowski

Samarbetet mellan näringslivet och skolan fungerar redan idag bra på många skolor, men kvalitén och intresset är olika från skola till skola och från kommun till kommun.

Skolan och kommunerna har ett stort ansvar för att detta ska fungera. Det kommer dessutom att bli än större med tiden. Våra barn börjar ofta i skolan med stor nyfikenhet och det är viktigt att vi alla hjälps åt med att ta vara på detta och stötta de elever som vågar tänka nytt och fritt för att nyfikenheten och lusten till att lära ska följa med upp i åldrarna.

Det är också viktigt att elever som är mer praktiskt lagda får bästa möjliga förutsättningar att utveckla sina praktiska färdigheter. Alla elever är inte lika och vi har alla olika förutsättningar. Det är därför viktigt att skolan får rätt förutsättningar och möjligheter för att hjälpa sina elever att utvecklas på bästa sätt.

Ung Företagsamhet (UF) är en ideell organisation som arbetar för att utveckla, stimulera och öka kreativiteten, nytänkandet och "ta sig för-samheten" hos gymnasieungdomar.

Denna verksamhet är viktig i våra skolor och behöver prioriteras och stöttas än mer i framtiden. Arbetet med Ung Företagsamhet behöver fördjupas och prioriteras av både kommuner och skolans ansvariga. För att var en aktiv och levande aktör även i framtiden måste UF självklart även stöttas ekonomiskt.

Både kommuner och skolans ansvariga måste helt enkel prioritera deras arbete mer än idag!

Vi behöver även se över regelverk och skattelagstiftning runt själva UF-verksamheten så att det underlättas och att inte skatter eller regelverk försvårar hanteringen för utbildningskonceptet. Dessutom måste man lösa hur man får dessa nya företag och idéer att leva vidare även efter utbildningstidens slut.

Ung Företagsamhets koncept kan idag anpassas till alla utbildningar på gymnasienivå, såväl till teoretiska som praktiska program.

Konceptet är dock mest förankrat på de teoretiska, och målet är därför att bli ett mer givet inslag även på de mer praktiska programmen. Det är ju ofta från dessa utbildningar som egna företagare så som snickare, bilmekaniker, eller elektriker växer fram. I framtidens skola ska det vara lika självklart att man utbildar sig till egen företagare som till att bli anställd.

Många goda idéer skapas och utvecklas under ett UF-år och det är många ungdomar som växer sig starkare och ökar sin tro på sin egen företagsamhet. Det är ofta också genom UF-företagen som eleverna får upp ögonen för hur intressant det är att driva företag.

Vi är säkra på att med ett ökat samarbete mellan skola och näringsliv, samt med mer resurser och högre prioritering, skulle fler våga satsa på företag i såväl skolan som utanför skolmiljön, och även om ungdomarna inte väljer att starta egna företag så kan vi lova att Sverige kommer att få fler drivna och kreativa samhällsmedborgare.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons