Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M: Visst kan staten vara med och betala järnvägsutbyggnaden

Riksdagsledamot Pia Nilsson (s) ställer sig frågande till om inte staten borde kunna investera i utbyggnaden av järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll (VLT den 1 december).

Annons

Staten bär givetvis huvudansvaret för notan, men efter socialdemokraternas tolv år vid makten är svensk infrastruktur enormt eftersatt. Sedan tunnelbana och pendeltåg kom till Stockholm, har investeringarna i storstadens järnvägsinfrastruktur varit minimala samtidigt som befolkningen och antalet pendlare ökat drastiskt.

Nilsson påstår att kritiken tystnat sedan vi hamnade i regeringsposition, vilket är helt fel. Flera får ta åt sig kritiken av försummad infrastruktur, men för socialdemokraterna och deras samarbetspartier träffar denna kritik tungt. För att Mälardalen och Stockholm skall kunna fungera som en sammanhållen bostads- och arbetsmarknad, krävs förbättrade möjligheter för människor att röra sig.

Stockholms handelskammare beräknar investeringsbehoven bara i Stockholms infrastruktur till 140 miljarder kronor, men vad som framförallt framhålls är behovet av att komma till skott. Infrastruktursatsningar handlar alltid om stora, nästan hisnande belopp och kännetecknas allt som oftast av evighetslånga upphandlingstider och finansieringsproblematik.

Genom samverkan mellan offentliga och privata intressenter har våra grannländer lyckats genomföra stora projekt till budgeterade kostnader och under betydligt kortare tid.

Nilsson gör en poäng av att svensk ekonomi blomstrar sedan Anders Borg blev finansminister. Det finns all anledning att glädjas över de 135 000 människor som lämnat utanförskapet och fått ett jobb att gå till sedan maktskiftet.

Vi har ett ansvar att vara sparsamma med våra skattepengar, för att undvika överhettning i ekonomin och föra en ansvarsfull ekonomisk politik som kan hantera konjunkturnedgångar och stora pensionsutgifter i framtiden. Vi ser därför gärna att staten delar de stora utlägg som infrastrukturen kräver med andra intressenter, såväl regionala som privata.

Sten Nordin

Stockholms Stad

Staffan Anger

riksdagsledamot för Västmanlands län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons