Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälarhamnar: Närmaste hamn är bästa hamn

Annons

Det är länge sedan sjöfarten bara var ett alternativ för de stora haven. I Europa och övriga världen är användandet av inre vattenvägar och insjöhamnar delar av rationella logistikkedjor. Sverige måste följa med utvecklingen för att inte tappa konkurrenskraft och möjligheter. Svensk sjöfart ligger i framkant inom miljöområdet och driver utvecklingen framåt.

Kapacitetsutredningen visar att det fattas minst 42 miljarder kronor för att ens kunna behålla dagens nivå på infrastrukturen. De järnvägstransporter som NALE förordar saknar alltså möjlig finansiering.

Mälarhamnar har därför lyft fram möjligheten med en sjöfart utan flaskhalsar, med säkra och tillförlitliga transporter. För gruvorna i Bergslagen förordar vi pråmar som drivs med fossilfritt bränsle, vätgas.

De planer som nämns om att ta vatten från Dalälven, Vättern eller annan möjlig vattentäkt behöver realiseras oavsett om Mälaren klarar av att vara en råvattentäkt eller inte, eftersom det finns ett behov av att ha en reservvattentäkt.

Alla trafikslag har sina fördelar och behövs, men att inte bättre utnyttja Europas längsta kuststräcka och inre vattenvägar vore att satsa fel för framtiden. Låt närmaste hamn bli bästa hamn.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons